pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Praktyczne aspekty umów B2B – cykl Umowy B2B (cz. 4/4)

TLA Kancelaria > Bezpiecznik > Praktyczne aspekty umów B2B – cykl Umowy B2B (cz. 4/4)

Odnosząc się do poprzednich wpisów z cyklu Umowy B2B, w których przedstawiliśmy ryzyka kwestionowania tego typu umów, rodzi się pytanie: czy przedsiębiorcy powinni podejmować współpracę na zasadach adekwatnych dla B2B? 

 

Nie należy rezygnować ze współprac B2B tylko ze względu na potencjalną możliwość przeprowadzenia kontroli. Wskazanie obszarów ryzyka w dotychczasowych wpisach miało na celu podkreślenie, iż wdrożenie tego typu współpracy powinnodbyć się z pełną świadomością ich występowania i minimalizacji już na etapie wdrożenia współpracy na zasadzie B2B. 

 

Podsumowując: 

  • decydując się na współpracę B2B należy pamiętać, że sama rejestracja działalności gospodarczej oraz podpisanie umowy B2B nie przekona organów do uznania, iż usługi świadczone są przez przedsiębiorcę – np. w wyroku SN z dnia 20 lutego 2018 r. (sygn. II UK 711/16), a  
  • przypadku ewentualnego sporu sądy przy kwalifikacji prawnej umowy kierują się przede wszystkim zasadą przewagi cech typowych dla danego stosunku – pracowniczego lub cywilnoprawnego – np. w wyroku SN z dnia 29 listopada 2017 r. (sygn. I PK 358/16). 

 

Konsekwencje przegrania sporu z organami zostały opisane tutaj 

 

Niezależnie od powyższego należy pamiętać o ryzyku wystąpienia roszczeń pracowniczych, tj. domagania się przez współpracownika ustalenia przed sądem, iż: 

  • w rzeczywistości współpraca stanowi zatrudnienie, a  
  • samozatrudniony jest pod ochroną wynikającą z przepisów Kodeksu Pracy.  

 

Przegrana w tym zakresie wiąże się dodatkowymi konsekwencjami, takimi jak uznanie nadgodzin, zaległego urlopu, świadczeń przysługujących pracownikom, wypłata ekwiwalentów lub innego typu odszkodowań. 

 

W naszej opinii najlepszym sposobem zarządzenia powyższymi ryzykami jest faktyczna realizacja umowy B2B zgodnie z zasadami, o których pisaliśmy tutaj. 

 

Konkretyzując zasady współpracy B2B rekomendujemy korzystać ze wsparcia specjalistów, którzy: 

  • mają wypracowane narzędzia umożliwiające stworzenie bezpiecznej konstrukcji modelu współpracy B2B, 
  • zadbają o świadomość stron kontraktu B2B w zakresie korzyścijak również ryzyk. 

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

„Benchmark forum – cz. 14” – jak liczyć ważność analiz porównawczych?
18 kwietnia 2024
Wyrok TSUE – uzasadnianie wypowiedzenia umowy na czas określony 
16 kwietnia 2024
Master File już z KKS-em – dlaczego nadal jest bagatelizowany? 
10 kwietnia 2024

Archiwa