pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

CIT

Profesjonalne doradztwo prawne w zakresie podatków CIT

Rozliczenie podatku CIT z roku na rok staje się coraz bardziej skomplikowane. Prawidłowe złożenie zeznania wymaga nie tylko znajomości stale rosnącej liczby przepisów, ale także objaśnień podatkowych tłumaczących, jak, według administracji podatkowej, przepisy należy stosować. Jednym z większych utrudnień dla podatnika mogą okazać się kwestie związane ze zwolnieniem, uniknięciem lub obniżeniem stawki podatku u źródła, co z kolei, w świetle przepisów, wymaga należytej staranności przy wskazywaniu rzeczywistego beneficjenta. Do tego dochodzą również formalności związane z podatkami inwestorów działających w Grupach.

Odnalezienie się w gąszczu tego typu regulacji, z uwzględnieniem aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych wypowiadających się w poszczególnych obszarach, może być utrudnione bez profesjonalnego doradztwa. Jeśli podatnik zamierza podjąć określone kroki w sprawie zwolnienia lub uniknięcia płacenia podatku u źródła, niezbędna będzie opinia zabezpieczająca rzetelnego eksperta. Jako specjaliści, zapewniamy fachowe doradztwo, realną ocenę sytuacji oraz wytyczne co do dalszego postępowania.

Oferujemy kompleksowe wsparcie podatników w zakresie składania zeznań podatkowych CIT. Nasi doradcy zajmują się rozpatrywaniem spraw Klientów między innymi w kwestii rozliczania podatku WHT. Przeprowadzamy wnikliwe audyty pod kątem należytej staranności oraz sporządzamy raporty, w których przedstawiamy realne możliwości płatnika w sprawie uniknięcia lub zwolnienia z podatku czy ustalenia niższej stawki. Nasi eksperci udzielają również porad prawnych w związku z przystąpieniem do programu Polska Strefa Inwestycji. Szczegółowo wyjaśniamy, jak uzyskać decyzję o wsparciu przy realizacji nowego przedsięwzięcia. Zapewniamy kompleksową poradę prawną wszystkim przedsiębiorcom mającym możliwość uzyskania zwolnienia z opodatkowania dochodów.

Jak możemy pomóc?
Kobieta używając pióra zaznacza punkt na wykresach znajdujących się na kartkach papieru
Ograniczenie w kosztach 15e

Wydatkami na usług niematerialne można zarządzić aby w pełni stanowiły KUP

Podatnicy działający w Grupach są zobowiązani do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów określonej kategorii wydatków m.in na nabycie z Grupy usług o charakterze niematerialnym (np. usługi doradcze, zarządzania i kontroli, reklamowe) powyżej określonego limitu 3 mln PLN i 5% EBITDA. Oczywiście istnieją sposoby, aby zmniejszyć to ograniczenie lub zupełnie mu nie podlegać.

Nabywasz usługi z Grupy o znacznej wartości?

Limitowanie kosztów dotyczy podmiotów, które nabywają usługi niematerialne, opłacają należności za własności intelektualne lub dokonują wydatków na uzyskanie gwarancji lub poręczeń płatne do:

– podmiotów powiązanych,

– podmiotów mających siedzibę w rajach podatkowych.

Jak możemy pomóc?
  • Wspieramy podatników w:– identyfikacji wydatków podlegających limitowaniu,
    – identyfikacji wydatków bezpośrednio związanych z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru lub świadczeniem usługi (nie podlegają pod limitowanie)
    – określaniu limitu wydatków niepodlegających ograniczeniu zaliczeniu w KUP,
    – uzyskiwaniu interpretacji indywidualnych dla podmiotów działających w SSE i PSI w zakresie niestosowania limitu wydatków związanych z działalnością zwolnioną,
    – wdrażaniu rozwiązań polegających na zmianie modelu rozliczeń między podmiotami powiązanymi skutkującymi brakiem stosowania limitu,
    – uzyskiwaniu uprzednich porozumień cenowych (rozliczenia będące przedmiotem porozumienia nie podlegają pod limitowaniu),
    – uzyskiwaniu porozumień podatkowych (rozliczenia będące przedmiotem porozumienia nie podlegają pod limitowaniu),
    – rozliczaniu wydatków wyłączonych z KUP w danym roku w kolejnych 5 latach podatkowych w ramach dostępnych w tych latach limitów.
Ograniczenie w kosztach 15c

Uzyskujesz finansowanie zewnętrzne o znacznej wartości?

Limitowanie w KUP dotyczy kosztów finansowania dłużnego o znacznej wartości (ponad limit 3 mln PLN i 5% EBITDA).

Stos monet ułożonych na banknotach polskich w pionie
Jak możemy pomóc?
  • Wspieramy podatników w:– identyfikacji kosztów finansowania dłużnego podlegających limitowaniu,
    – określaniu limitu należności niepodlegających ograniczeniu zaliczeniu w KUP,
    – uzyskiwaniu interpretacji indywidualnych dla podmiotów działających w SSE i PSI w zakresie niestosowania limitu w związku z działalnością zwolnioną,
    – rozliczaniu kosztów finansowania dłużnego w kolejnych 5 latach podatkowych w ramach dostępnych w tych latach limitów.
Zegar z funkcją budzika ustawiony na tle białego kalendrza

WHT - podatek u źródła

Płatność podatku u źródła coraz bardziej skomplikowana

Zasady poboru WHT są coraz bardziej skomplikowane. Według organów podatkowych zastosowanie zwolnienia, niższej stawki czy uniknięcie poboru WHT wymaga nie tylko zgromadzenia podstawowych dokumentów (np. certyfikat rezydencji), ale obliguje do dochowania należytej staranności w zakresie ustalenia beneficjenta rzeczywistego płatności.

WHT dotyczy głównie podmiotów działających w ramach grup kapitałowych

Płatności za usługi niematerialne świadczone przez centra usług wspólnych, odsetki za udzieloną z zagranicy pożyczkę lub wynikające z instrumentów dłużnych, wypłata dywidendy do spółki matki mającej siedzibę za granicą to codzienność podmiotów działających w ramach międzynarodowych grup kapitałowych.

Problematyka poboru WHT może dotyczyć jednak każdego podmiotu, którego usługodawcy lub kredytodawcy nie są polskimi rezydentami podatkowymi.

Utrudnienia dotyczą m.in. mechanizmu pay&refund i „uderzają” w podmioty, które od 1 stycznia 2022 r.:

  • wypłacają należności z tytułu m.in. dywidend, odsetek, należności licencyjnych,
  • a suma wypłat z tytułu powyższych należności dokonywanych w jednym roku podatkowym na rzecz tego samego podatnika będącego zagranicznym podmiotem powiązanym przekracza 2 mln zł.

W takiej sytuacji:

  • płatnik będzie musiał pobrać WHT od nadwyżki ponad kwotę 2 mln zł wg stawki 19% lub 20%; 
  • a dopiero po jego pobraniu podatnik lub płatnik (jeśli poniósł ciężar ekonomiczny podatku) będzie mógł wystąpić z wnioskiem o zwrot pobranego podatku (zgodnie ze zwolnieniem lub niższą stawką).

Istnieje też możliwość zastosowania alternatyw:

  • złożenie oświadczenia płatnika pozwalającego na wyłączenie mechanizmu pay&refund (obarczone osobistą odpowiedzialnością osoby składającej to oświadczenie) lub
  • wystąpienie z wnioskiem o wydanie opinii o stosowaniu preferencji.
Jak możemy pomóc?
  • Weryfikujemy pojedyncze przypadki, np. w zakresie spełnienia warunku rzeczywistego właściciela, możliwości zastosowania zwolnienia dla wypłacanej dywidendy.
  • Przeprowadzamy wewnętrzny audytu pod kątem należytej staranności, kończący się raportem zawierającym:– ocenę sytuacji – szanse i ryzyka związane z możliwością stosowania zwolnienia / niższej stawki / niepobierania WHT,
    – zalecenia i rekomendacje, co do dalszego postępowania,
  • Przygotowujemy wytyczne (tzw. procedura WHT), opisujące krok po kroku czynności jakie należy podjąć w sytuacji, gdy wypłacane są należności podlegające WHT,
  • Pomagamy w uzyskaniu opinii o stosowaniu preferencji/ złożeniu oświadczenia płatnika, pozwalającego na niepobieranie podatku (w przypadku złożenia oświadczenia oceniamy m.in. ryzyko jego złożenia w konkretnym przypadku),
  • Pomagamy w uzyskaniu zwrotu pobranego podatku,
  • Pomagamy w uzyskaniu interpretacji podatkowych dotyczących WHT – w szczególności dotyczy wypłat należności będących przedmiotami sporu z organami podatkowymi (np. wypłaty należności z tytułu usług ubezpieczenia),
  • Oferujemy bieżące doradztwo z zakresu WHT,
  • Reprezentujemy Klienta w kontrolach i sporach z zakresu WHT.
Aktualności

Nowy Ład zaszkodzi spółkom komunalnym?  

Przepisy o ukrytej dywidendzie zaczną obowiązywać od 2023 r. – jest już pierwsza interpretacja w tym zakresie.

Zwrot za podróż służbową samochodem elektrycznym 

Brak właściwych przepisów dotyczących kilometrówki może skutkować negatywnymi konsekwencjami dla płatników.

Raport z terenu: Przedsiębiorca na stracie – co boli organy podatkowe? 

Czy nastawienie fiskalne organów podatkowych nie poszło o jeden krok za daleko?