pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Milczące załatwienie sprawy – czy pomoże podatnikom? 

TLA Kancelaria > Podatki > Milczące załatwienie sprawy – czy pomoże podatnikom? 
Dokumenty urzędowe na biurku podczas analizy sprawy podatkowej. Zdjęcie nawiązuje do projektowanej instytucji milczącego załatwienia sprawy oraz terminów na wydanie decyzji przez organ podatkowy

W projekcie zmian ustawy – Ordynacji podatkowej, ustawodawca zamierza wprowadzić kilka nowych rozwiązań.  

Milczące załatwienie sprawy podatkowej

Jednym z nich jest instytucja milczącego załatwienia sprawy. Nie będzie ona dotyczyła wszystkich rodzajów spraw, a jedynie wprost wskazanych w przepisach.  

Projektowane przepisy zakładają, że sprawa podatkowa będzie uznana za załatwioną milcząco poprzez uznanie, że w całości zostanie uwzględnione żądanie strony, jeżeli: 

  • w terminie 2 miesięcy (albo terminie określonym w przepisach) od dnia otrzymania żądania strony przez organ podatkowy,  
  • organ ten nie wyda decyzji albo postanowienia kończącego postępowanie w sprawie. 

Należy pamiętać, że do biegu dwumiesięcznego terminu nie będą wliczane m.in. okresy zawieszenia postępowania oraz terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego na dokonanie określonych czynności procesowych. 

Projektowane przepisy przewidują również mechanizm zabezpieczający interes organów podatkowych. Jeżeli w toku postępowania ujawnią się okoliczności wymagające szczegółowego rozpoznania sprawy, organ będzie mógł odstąpić od procedury milczącego załatwienia sprawy. 

Uproszczenia w zakresie zwrotu podatku

Warto zwrócić uwagę na proponowaną zmianę w zakresie bezdecyzyjnego trybu zwrotu podatku po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.  Ustawodawca proponuje, aby w przypadku braku wątpliwości organu podatkowego co do prawidłowości skorygowanej deklaracji, składanej wraz z wnioskiem o zwrot nadpłaty, która powstała w wyniku orzeczenia TK lub TSUE, organ podatkowy zwracał nadpłatę bez wydawania decyzji o zwrocie nadpłaty. 

Projektowana jest też zmiana przepisów dotyczących trybu zwrotu podatku od czynności cywilnoprawnych. Aktualnie organ podatkowy właściwy miejscowo w sprawach PCC dokonuje zwrotu podatku po przeprowadzeniu postępowania i wydaniu decyzji. Nowe regulacje mają sprawić, że jeśli wniosek o zwrot będzie zasadny, to nie będzie musiała być wydawana decyzja w tym aspekcie. 

Absolwentka administracji oraz ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Z Kancelarią TLA współpracuje od 2018 roku, początkowo odbywając praktykę, aktualnie jako konsultant podatkowy. Aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą publikując wypowiedzi i komentarze w artykułach na łamach Prawo.pl, a artykuł, na temat transakcji łańcuchowych, którego jest współautorką pojawił się również w Rzeczpospolitej. E-mail: wiktoria.mrozinska@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Zmiany w Vat 2026
Kolejne zmiany w VAT. Co czeka podatników? 
1 października 2026
Jaki kierunek przyjmuje GIP w interpretacjach indywidualnych?
23 września 2026
Osoby analizujące dokumenty dotyczące przekazania przedsiębiorstwa. Zdjęcie nawiązuje do darowizny udziałów w przedsiębiorstwie, sukcesji oraz skutków takiej transakcji na gruncie VAT.
Sąd UE – darowizna udziałów z VAT 
17 września 2026

Archiwa