Nowelizacja przepisów ustawy o podatku akcyzowego (Dz. U. 2021 poz. 72) wprowadziła szereg zmian odnoszących się do akcyzy. W szczególności zmiany te dotyczą rejestracji dla celów akcyzy. W tym celu utworzono Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych (CRPA) prowadzony przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, który zastąpi dotychczas funkcjonujące lokalne rejestry prowadzone przez właściwych ds. akcyzy naczelników US.
Od 1 lutego 2021 r. wnioski rejestracyjne lub aktualizacyjne będą składane elektronicznie poprzez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w obszarze podatku akcyzowego, które obecnie są zarejestrowane dla celów akcyzy, będą zobowiązane poddać się ponownej weryfikacji składając w tym celu aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego. Ponadto, nowelizacja wprowadziła nowe kategorie podmiotów, które będą objęte obowiązkiem rejestracji w CRPA, do których należą:
- podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, niebędące osobami fizycznymi zużywające wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, tj. paliwo żeglugowe / lotnicze lub gaz LPG – m.in. jednostki pożytku publicznego czy jednostki samorządu terytorialnego,
- podmioty prowadzące miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych,
- pośredniczące podmioty węglowe oraz pośredniczące podmioty gazowe, które dotychczas te podmioty składały jedynie powiadomienie o rozpoczęciu swojej działalności.
Dla wszystkich powyższych podmiotów, które dotychczas były zarejestrowane do celów akcyzy lub które nie podlegały takiemu obowiązkowi przewidziano okres przejściowy dokonania rejestracji lub aktualizacji i wyznaczono ostateczny termin na 30 czerwca 2021 r.
Przewidziano również możliwość rejestracji w CRPA przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, lecz zużywające gaz LPG do celów grzewczych, co ma usprawnić dostarczanie im zwolnionego od akcyzy wyrobu.
Poza obowiązkami rejestracyjnymi w nowelizacji:
- przewidziano modyfikację Systemu EMCS PL2 w celu zwiększenia jego funkcjonalności (np. w kwestii kompleksowego monitorowania dostaw wyrobów akcyzowych),
- wydłużono okres, w którym do monitorowania przemieszczeń wyrobów zwolnionych z akcyzy lub opodatkowanych zerową stawką akcyzy możliwe będzie stosowanie dokumentów dostawy w formie papierowej. Dopiero z początkiem lutego 2022 r. w obrocie mają funkcjonować wyłącznie elektroniczne dokumenty dostawy – e-DD, które będzie można składać on–line za pomocą PUESC.
Mimo okresu przejściowego rekomendujemy nie pozostawiać rejestracji na ostatni moment, ponieważ proces rejestracji, który będzie się odbywał na nowej wersji platformy może okazać wiązać się z nieprzewidzianymi trudnościami.