pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

WDT od 1 stycznia 2020 r. – obowiązek czy opcja?

TLA Kancelaria > VAT > WDT od 1 stycznia 2020 r. – obowiązek czy opcja?

Rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. (dalej: rozporządzenie UE) wprowadzone zostały nowe zasady potwierdzenia WDT, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

Po pierwszej lekturze rozporządzenia UE nasuwał się jeden wniosek – nowe zasady to nowy obowiązek dla podatników, którzy w celu stosowania stawki 0% muszą stosować nowe zasady.

Jednak kolejne lektury rozporządzenia UE oraz pojawienie się projektu not wyjaśniających wydanych przez unijną Dyrekcję Generalną ds. Podatków i Unii Celnej rzuciły nowe spojrzenie na stosowanie zasad wynikających z rozporządzenia UE.

Nowe spojrzenie sugeruje natomiast uznawać, że zasady wynikające z rozporządzenia UE to (jedynie) prawo podatnika a nie jego obowiązek. Uzasadnieniem dla takiego spojrzenia jest fakt, że:

  • rozporządzenie UE nie wspomina nic o braku prawa do stawki 0% (zwolnienia) w przypadku niezebrania wskazanych w tym rozporządzeniu dokumentów,
  • rozporządzenie UE wskazuje na domniemanie, które może być obalone przez organ podatkowy,
  • w polskiej ustawie o VAT pozostały przepisy dotyczące dokumentów potwierdzających WDT.

Na podstawie powyższego można pokusić się o następujące stwierdzenie:

  • ustawodawca unijny chciał ujednolicić zasady potwierdzania WDT, jednak
  • nie stworzył zestawu dokumentów jako zestawu obowiązkowego (tj. brak dokumentów pozbawia prawa do stawki 0%), jednak
  • stworzył dokumenty, których zebranie przez podatnika „buduje” domniemanie realizacji WDT, a w takim przypadku
  • to organ musi (i ma prawo zgodnie z rozporządzeniem UE) obalić takie domniemanie, a jeżeli
  • podatnik nie zbierze wskazanych w rozporządzeniu UE dokumentów lub organ obali domniemanie, to
  • podatnik może potwierdzić WDT dokumentami wskazanymi w ustawie o VAT, przy czym
  • w tym przypadku ciężar wykazania leży po stronie podatnika (a nie jak w przypadku domniemania – po stronie organu podatkowego).

Takie rozwiązanie wydaje się być logiczne i rozsądne, a dodatkowo korzystne dla podatników. Okazuje się zatem, że nowe zasady potwierdzania WDT, które wydawały się tak rewolucyjne, to tyko „mały deszcz z dużej chmury”.

Niestety Ministerstwo Finansów milczy w tym zakresie. Podatnicy muszą zatem albo czekać na potwierdzenie ze strony Ministerstwa Finansów albo przedstawione powyżej rozumowanie potwierdzić poprzez uzyskanie interpretacji indywidualnej.

Licencjonowany doradca podatkowy, absolwent Uniwersytetu Europejskiego VIADRINA. Wieloletnie doświadczenie zdobywał w największych firmach doradczych w Polsce, a od 2009 współtworzy i rozwija Kancelarię TLA. E-mail: krzysztof.koniewski@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Gorące lato w HR – Praca zdalna – jak i za co zapłaci pracodawca? 
30 czerwca 2022
doręcznie pisma
NSA: Doręczenie pisma z pominięciem pełnomocnika jest niewiążące
28 czerwca 2022
Czy infrastruktura „okołoprodukcyjna” jest kosztem kwalifikowanym w PSI? 
22 czerwca 2022

Archiwa