pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Znaczenie Incoterms w transakcjach łańcuchowych 

TLA Kancelaria > VAT > Znaczenie Incoterms w transakcjach łańcuchowych 

Kluczem do prawidłowego rozliczenia transakcji łańcuchowej jest przyporządkowanie organizacji transportu do właściwego podmiotu i  rozpoznanie tzw. dostawy ruchomej.  

Przykładowo:  

  • cztery podmioty (A-B-C-D) biorą udział w transakcji łańcuchowej, gdzie towar jest wysyłany bezpośrednio od pierwszego dostawcy (A) do ostatniego nabywcy (D); 
  • organizatorem transportu prawdopodobnie jest podmiot A, 
  • warunki dostawy są określone jako: DDP (na sprzedawcy spoczywa ryzyko transportowe), 
  • dostawą ruchomą będzie więc transakcja między A – B. 

Ze względu na brak definicji „organizacji transportu”, a tym samym częste problemy z ustaleniem, który podmiot jest tak naprawdę organizatorem transportu – zwraca się właśnie uwagę na warunki Incoterms.  

Warunki Incoterms – czyli międzynarodowe warunki sprzedaży mają znaczenie, gdyż to z nich wynika, m.in.: 

  • na którym podmiocie spoczywają ryzyka transportowe, np. w razie uszkodzenia transportu, 
  • który podmiot jest odpowiedzialny za załadunek towaru, 
  • który podmiot będzie zobowiązany do zapłaty (ewentualnego) cła, 
  • na którym podmiocie spoczywają koszty ubezpieczenia transportu.  

Incoterms wpływają na cały przebieg transakcji – nie tylko ten dotyczący transportu, ale też ten dotyczący rozliczenia transakcji na gruncie VAT. Incoterms są również pomocne w ustaleniu momentu przejścia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Należy mieć jednak na względzie, że kontrahenci często dokonują lekkiej modyfikacji w zakresie zwyczajowo przyjętych warunków transportu.  

Rzecznik Generalna J. Kokott w opinii w sprawie C-401/18 stwierdziła, że dla przypisania dostawy ruchomej, a tym samym określenia podmiotu organizującego transport, istotne znaczenie ma to, który podmiot ponosi ryzyko utraty towarów. Właśnie na podstawie Incoterms możliwym jest wytypowanie, który podmiot z łańcucha dostaw jest odpowiedzialny za ryzyka transportowe.  

Jeśli występują u Państwa transakcje łańcuchowe – warto pochylić się nad ustalonymi warunkami Incoterms, aby móc prawidłowo ustalić dostawę ruchomą i rozliczyć transakcję.  

Absolwentka administracji oraz ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Z Kancelarią TLA współpracuje od 2018 roku, początkowo odbywając praktykę, aktualnie jako konsultant podatkowy. Aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą publikując wypowiedzi i komentarze w artykułach na łamach Prawo.pl, a artykuł, na temat transakcji łańcuchowych, którego jest współautorką pojawił się również w Rzeczpospolitej. E-mail: wiktoria.szpineta@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Odmowa wydania opinii zabezpieczającej – B2B na celowniku skarbówki?
23 lipca 2024
WSA – amortyzacja lokali mieszkalnych wykorzystywanych w działalności dalej możliwa 
17 lipca 2024
Najem w budynku z fotowoltaiką a akcyza 
11 lipca 2024

Archiwa