pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

BDO – obowiązki zagranicznej spółki z grupy  

TLA Kancelaria > Alert > BDO – obowiązki zagranicznej spółki z grupy  

Czym jest BDO?  

BDO to baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Stanowi zintegrowany system teleinformatyczny, w którym znajduje się rejestr przedsiębiorców. Za pomocą BDO składane są sprawozdania z zakresu gospodarki odpadami, produktami i opakowaniami.  

Obowiązek rejestracji do BDO jest powszechny i bardzo szeroki. Obejmuje kilka ustaw w zakresie prawa ochrony środowiska i dotyczy m.in.: 

  • odpadów, 
  • recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, 
  • zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, 
  • baterii i akumulatorów, 
  • produktów w opakowaniach, opakowań i odpadów opakowaniowych. 

Każda z ustaw zawiera własne regulacje dotyczące tego, czy dany podmiot kwalifikuje się do rejestracji w BDO.  

Niniejszy alert dotyczy produktów w opakowaniach, wobec których obowiązki są regulowane w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.  U. 2023, poz. 160; dalej: ustawa o opakowaniach).

Co rozumieć przez pojęcie opakowanie

  • Opakowaniem w rozumieniu ustawy jest wyrób, w tym wyrób bezzwrotny, wykonany z jakiegokolwiek materiału, przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych.  

Zgodnie z powyższym za produkty w opakowaniach można uznać produkty, które są np. zapakowane w karton, folię lub zabezpieczone styropianem. 

Stan faktyczny 

Zagraniczna spółka nieposiadająca siedziby w Polsce przywozi do magazynu w Polsce produkty w opakowaniach w ramach nietransakcyjnego przemieszczenie własnych towarów w VAT, a następnie sprzedaje je (w ramach transakcji krajowej) do polskiej spółki córki.  

Pytanie, czy w takim przypadku zagraniczna spółka ma obowiązek zarejestrować się do systemu BDO i składać za jego pośrednictwem roczne sprawozdania?  

Odpowiedź brzmi: TAK. 

Zgodnie z ustawą o opakowaniach spółka zagraniczna wprowadza produkty w opakowaniach na polski rynek, ponieważ to właśnie ta spółka udostępnia produkty w opakowaniach po raz pierwszy na terytorium Polski. 

W związku z powyższym spółka jest zobowiązana zarejestrować się do systemu BDO i składać za jego pośrednictwem roczne sprawozdania.  

Radca prawny, absolwent Prawa i Ekonomii – jednak najbardziej ceni wiedzę i doświadczenie zdobyte w praktyce. Interdyscyplinarne przygotowanie zawodowe umożliwia mu kompleksową realizację projektów związanych z szeroko pojętymi przekształceniami i zmianami organizacyjnymi polegającymi na tworzeniu nowych struktur prawnych. E-mail: maciej.kubica@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

WSA – amortyzacja lokali mieszkalnych wykorzystywanych w działalności dalej możliwa 
17 lipca 2024
Najem w budynku z fotowoltaiką a akcyza 
11 lipca 2024
Elektromobilność – nowe obowiązki dla dużych przedsiębiorców 
9 lipca 2024

Archiwa