+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Bezpiecznik prawno-podatkowy – Pomoc publiczna

TLA Kancelaria > Bezpiecznik > Bezpiecznik prawno-podatkowy – Pomoc publiczna

Prawidłowe uzyskanie środków pomocowych w związku z COVID wiązało się ze spełnieniem konkretnych warunków finansowych (np. spadku przychodów), ale często także ze złożeniem przez przedsiębiorców konkretnych oświadczeń, czy weryfikacji limitów dostępnej pomocy publicznej. 

 

Działając pod presją czasu i utraty płynności: 

  • dopełnienie kwestii formalnych i zadbanie o właściwą dokumentację spełnienia warunków (na wypadek ewentualnej kontroli) pozostawało na drugim miejscu, a  
  • uzyskanie wsparcia następowało w systemie nieprecyzyjnych przepisów oraz braku jednoznacznych wytycznych, co do ich stosowania, bowiem dopiero z czasem wydawane zostały objaśnienia i materiały informacyjne dotyczące prawidłowego postępowania. 

 

Nie powinniśmy mieć wątpliwości, że prędzej czy później organy powiedzą “sprawdzam” i będą chciały zweryfikować, czy pomoc została przyznana i spożytkowana zgodnie z warunkami poszczególnych programów. Weryfikowane może być przykładowo: 

  • czy podmiot prawidłowo skorzystał ze wsparcia z art. 15g a następnie z 15gg ustawy o Covid-19 (o czym pisaliśmy tutaj),  
  • czy przyznane środki zostały wykorzystane zgodnie z określonym regulaminowo /ustawowo przeznaczeniem, 
  • czy podmiot prawidłowo określił swój status (rozmiar), 
  • czy próg kwotowy przyznanej beneficjentowi pomocy nie został przekroczony w ramach obowiązujących danego przedsiębiorcę limitów. 

 

Jak się zabezpieczyć? 

 

Mając na uwadze, że: 

  • rekonstrukcja przeszłości (uzasadnienie dlaczego postępowaliśmy w danych okolicznościach tak, a nie inaczej) na potrzeby kontroli przeprowadzanej parę lat po uzyskaniu pomocy 
  • często bez udziału personelu odpowiedzialnego za uzyskanie wsparcia 

– może być znacznie utrudniona, a często wręcz niemożliwa – rekomendowane jest stworzenie swoistego „defence file już dziś.  

 

Defence file powinien zawierać przede wszystkim: 

  • dane przyjęte przez podmiot w ramach wnioskowania o wsparcie 
  • dokumentację potwierdzającą, że środki zostały wydatkowane zgodnie z celem, 
  • sposób rozumienia (niejasnych na dzień uzyskiwania wsparcia) przepisów przyjęty przez beneficjenta. 

 

Zarchiwizowanie dokumentacji na temat uzyskanej pomocy publicznej w wyniku Covid-19 przez osoby (zwykle działy księgowo-finansowe oraz HR) odpowiedzialne za pozyskiwanie i wydatkowanie środków publicznych oraz rozliczanie pomocy pozwoli: 

  • na samodzielne wykrycie potencjalnych nieprawidłowości i dokonanie stosownych korekt już dziś, 
  • bezboleśnie przejść potencjalną kontrolę, która może wydarzyć się za parę lat. 

Absolwentka studiów ekonomii I stopnia na Uniwersytecie Wrocławskim. Naukę kontynuuje obecnie na studiach II stopnia, również na kierunku ekonomia, specjalizacja – doradztwo podatkowe. Co roku nagradzana Stypendium Rektora dla najlepszych studentów za wyróżniające się wyniki w nauce. Aktywnie uczestniczy w projektach z zakresu CIT, zajmując się w szczególności cenami transferowymi i podatkiem u źródła.

Related Posts

Najnowsze wpisy

KSeF – projekt przepisów potwierdza wprowadzenie zmian od 1.01.2024 
2 grudnia 2022
Reklamacja w SSE/PSI – czy stanowi element działalności strefowej?
Reklamacja w SSE/PSI – czy stanowi element działalności strefowej?  
1 grudnia 2022
Pomoc dla sektora energochłonnego – koncepcja pomocy  
23 listopada 2022

Archiwa