pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Biała lista podatników – ułatwienie czy kłoda pod nogi przedsiębiorców?

TLA Kancelaria > VAT > Biała lista podatników – ułatwienie czy kłoda pod nogi przedsiębiorców?

Już 1 września 2019 r. wejdzie w życie ustawa zmieniająca ustawę o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią ustawy, szef KAS będzie prowadził w formie elektronicznej rejestr zawierający dane o:

  • podmiotach, w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT,
  • podmiotach zarejestrowanych jako podatnicy VAT (tj. dane o podatnikach VAT czynnych i zwolnionych), w tym o podmiotach, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

Nowy rejestr, który w założeniu ma ułatwiać identyfikację kontrahentów będzie stworzony na podstawie informacji pobranych ze zgłoszeń identyfikacyjnych/ aktualizacyjnych oraz bazy STIR i zostanie udostępniony na stronie Ministerstwa Finansów oraz w CEIDG.

Biała lista podatników zastąpi funkcjonujące dotychczas rejestry i zostanie uzupełniona o dodatkowe informacje, np. numery rachunków rozliczeniowych wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym. Baza, czyli biała lista będzie aktualizowana raz na dobę.

Wejście w życie ustawy oznacza konieczność weryfikowania rachunków bankowych kontrahentów każdorazowo przy dokonywaniu transakcji na kwotę powyżej 15 000 zł.

Co grozi podatnikom?

Od 1 stycznia 2020 r. podatnik:

  • nie będzie mógł uwzględnić w kosztach podatkowych danego wydatku powyżej 15 000 zł, w tej części, w jakiej płatność została dokonana bez pośrednictwa rachunku bankowego lub dostała dokonana na rachunek rozliczeniowy podatnika VAT inny niż wskazany w białej liście podatników na dzień zlecenia płatności, oraz
  • będzie odpowiadał solidarnie wraz z wierzycielem całym swoim majątkiem za jego zaległości podatkowe w VAT, w części proporcjonalnie przypadającej na tę transakcję.

Ustawodawca wskazuje jednak, że sankcji można uniknąć, zgłaszając zaistniałą sytuację do urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w ciągu trzech dni od daty zlecenia przelewu.

Co to oznacza w praktyce?

Przedsiębiorcy dokonujący transakcji na kwoty powyżej 15 000 zł będą zmuszeni do dokładniejszej weryfikacji kontrahentów oraz pobierania informacji z elektronicznego rejestru prowadzonego przez szefa KAS, każdorazowo w dzień zlecenia przelewu bankowego. Taka weryfikacja pozwoli na uniknięcie powstania odpowiedzialności z tytułu dokonania przelewu na nieznajdujący się w bazie rachunek bankowy.

Ministerstwo wskazuje, że sprawdzanie podatników na białej liście będzie ograniczone – w ciągu dnia będzie można złożyć 10 zapytań o maksymalnie 30 podmiotów.

Ponadto, po udostępnieniu białej listy podatnicy powinni sprawdzić czy informacje na temat prowadzonego przez nich przedsiębiorstwa, które w niej zawarto są zgodne ze stanem faktycznym – jeśli nie, ustawodawca przyznaje prawo skierowania do szefa KAS wniosku (wraz z uzasadnieniem) o zmianę informacji zawartych w rejestrze.

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Planowane zmiany w VAT od 1 stycznia 2025 r. 
4 grudnia 2024
Kolejna interpretacja ogólna Ministra Finansów w sprawie WHT
2 grudnia 2024
JPK_CIT – podsumowanie  
28 listopada 2024

Archiwa