Dotychczasowe podejście
Podmioty posiadające więcej niż jedno zezwolenie strefowe dotychczas nie były obowiązane odrębnie kalkulować dostępnych limitów w ramach każdego z nich (dostępne limity zwolnień mogły zatem być wykorzystywane chronologicznie).
Jeszcze do niedawna powyższe stanowisko potwierdzały przykładowo interpretacje DIS w Łodzi (sygn. IPTPB3/423-176/12-3/KJ) czy DIS w Katowicach (sygn. IBPBI/2/423-829/13/JD).
Zmiana stanowiska …
Zgodnie jednak z ostatnio prezentowanym przez Ministra Finansów stanowiskiem, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE, przedsiębiorca powinien oceniać dopuszczalny limit korzystania z pomocy publicznej odnosząc go odrębnie do każdego posiadanego zezwolenia (dostępne limity nie mogą w konsekwencji być wykorzystywane chronologicznie, niezależnie od zezwolenia, którego dotyczą).
Powyższe potwierdzają m.in. ostatnio wydane w ciągu ostatnich miesięcy interpretacje DIS w Katowicach (sygn. IBPB-1-2/4510-104/15/JP, sygn. IBPB-1-2/4510-192/15/AK) oraz DIS w Poznaniu (ILPB3/4510-1-152/15-4/AO).
… niekorzystna dla przedsiębiorców strefowych
Konieczność odrębnego kalkulowania pomocy publicznej do każdego z posiadanych zezwoleń może wpłynąć na istotne ograniczenie dostępnej puli pomocy.
Przykładowo w sytuacji, w której dany przedsiębiorca:
- uzyskał zezwolenie na produkty A (o dostępnej puli 100),
- a następnie zezwolenie na produkty B (o dostępnej puli 10)
w świetle nowego stanowiska nie ma możliwości, aby po wyczerpaniu puli na produkty B, wyroby te korzystały ze zwolnienia strefowego – nie mogą one bowiem być „mieszane” z pulą na produkty A (nawet pomimo faktu, że nie została ona wykorzystana).
Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie powyższe stanowisko zostanie zweryfikowane przez sądy administracyjne, niemniej jednak na chwilę obecną niewyodrębnianie wyniku strefowego oddzielnie dla każdego z posiadanych zezwoleń może być kwestionowane przez organy podatkowe i w konsekwencji taka praktyka jest ryzykowna.