pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Nowy Ład zaszkodzi spółkom komunalnym?  

TLA Kancelaria > CIT > Nowy Ład zaszkodzi spółkom komunalnym?  

W dniu 4 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację [1] w zakresie przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r., dotyczących ukrytej dywidendy.  

Od 1 stycznia 2023 r. koszty stanowiące ukrytą dywidendę nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Przy czym: 

  • ukrytą dywidendę stanowią m.in. koszty, które obejmują wynagrodzenie za prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność / współwłasność wspólnika lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem przed utworzeniem podatnika
  • powyższego nie stosuje się, jeśli suma poniesionych w roku podatkowym przez podatnika kosztów stanowiących ukrytą dywidendę jest niższa niż kwota zysku brutto (w rozumieniu przepisów o rachunkowości), uzyskanego w roku obrotowym, w którym koszty te zostały uwzględnione w wyniku finansowym podatnika. 

Co wynika z interpretacji? 

Wnioskodawca wydzierżawia nieruchomości od wspólników. Jedna z nieruchomości została nabyta przez wspólnika przed utworzeniem Wnioskodawcy (przed jego wpisem do KRS). 

Organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż jeśli: 

  • wynajmowana / dzierżawiona nieruchomość od wspólnika, została przez niego nabyta 
  • przed założeniem spółki (która tą nieruchomość teraz wynajmuje), 

to mamy do czynienia 

  • z ukrytą dywidendą, która co do zasady 
  • podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 15b ustawy o CIT). 

Co to oznacza dla spółek komunalnych? 

Należy zauważyć, że spółki komunalne, bardzo często wynajmują / dzierżawią obiekty (np. kanalizację) od gmin (wspólników). 

W sytuacji, gdy:  

  • przykładowa kanalizacja stanowiła własność gminy już np. w 1990 r.,  
  • spółka komunalna została utworzona w np. w 1995 r., 
  • w 2023 r. spółka tę kanalizację dzierżawi od gminy 

– możemy mieć do czynienia z ukrytą dywidendą.  

Spełnienie przesłanek do uznania kosztów za ukrytą dywidendę może z kolei spowodować po stronie spółki – wyłączenie tych kosztów z kosztów uzyskania przychodu. Co w konsekwencji oznacza wyższy CIT do zapłaty przez spółkę komunalną.  

Omawiany przepis ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Mamy nadzieję, że ustawodawca dostrzeże powyższe skutki w zapowiadanej reformie Polskiego Ładu w zakresie CIT i wyłączy jego stosowanie w odniesieniu do spółek komunalnych. Jeżeli jednak przepisy o ukrytej dywidendzie nie zostaną zmodyfikowane, warto zweryfikować w gminach, co daje lepszy wynik „podatkowy”: 

  • dalsza dzierżawa — pozwalająca na odliczenie VAT na kanalizacji przez gminę, 
  • aport kanalizacji do Spółki — pozwalający uniknąć „ukrytej dywidendy”. 

[1] Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 4 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.94.2022.2.JD 

Absolwentka administracji oraz ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Z Kancelarią TLA współpracuje od 2018 roku, początkowo odbywając praktykę, aktualnie jako konsultant podatkowy. Aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą publikując wypowiedzi i komentarze w artykułach na łamach Prawo.pl, a artykuł, na temat transakcji łańcuchowych, którego jest współautorką pojawił się również w Rzeczpospolitej. E-mail: wiktoria.szpineta@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Przeniesienie linii produkcyjnej a rozliczenie PSI
18 września 2024
Zmiany w zwolnieniach od kas rejestrujących
11 września 2024
Strategia podatkowa – kara za brak realizacji
6 września 2024

Archiwa