W dniu 4 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację [1] w zakresie przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2023 r., dotyczących ukrytej dywidendy.
Od 1 stycznia 2023 r. koszty stanowiące ukrytą dywidendę nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Przy czym:
- ukrytą dywidendę stanowią m.in. koszty, które obejmują wynagrodzenie za prawo do korzystania z aktywów, które stanowiły własność / współwłasność wspólnika lub podmiotu powiązanego ze wspólnikiem przed utworzeniem podatnika,
- powyższego nie stosuje się, jeśli suma poniesionych w roku podatkowym przez podatnika kosztów stanowiących ukrytą dywidendę jest niższa niż kwota zysku brutto (w rozumieniu przepisów o rachunkowości), uzyskanego w roku obrotowym, w którym koszty te zostały uwzględnione w wyniku finansowym podatnika.
Co wynika z interpretacji?
Wnioskodawca wydzierżawia nieruchomości od wspólników. Jedna z nieruchomości została nabyta przez wspólnika przed utworzeniem Wnioskodawcy (przed jego wpisem do KRS).
Organ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, iż jeśli:
- wynajmowana / dzierżawiona nieruchomość od wspólnika, została przez niego nabyta
- przed założeniem spółki (która tą nieruchomość teraz wynajmuje),
to mamy do czynienia
- z ukrytą dywidendą, która co do zasady
- podlega wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 15b ustawy o CIT).
Co to oznacza dla spółek komunalnych?
Należy zauważyć, że spółki komunalne, bardzo często wynajmują / dzierżawią obiekty (np. kanalizację) od gmin (wspólników).
W sytuacji, gdy:
- przykładowa kanalizacja stanowiła własność gminy już np. w 1990 r.,
- spółka komunalna została utworzona w np. w 1995 r.,
- w 2023 r. spółka tę kanalizację dzierżawi od gminy
– możemy mieć do czynienia z ukrytą dywidendą.
Spełnienie przesłanek do uznania kosztów za ukrytą dywidendę może z kolei spowodować po stronie spółki – wyłączenie tych kosztów z kosztów uzyskania przychodu. Co w konsekwencji oznacza wyższy CIT do zapłaty przez spółkę komunalną.
Omawiany przepis ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. Mamy nadzieję, że ustawodawca dostrzeże powyższe skutki w zapowiadanej reformie Polskiego Ładu w zakresie CIT i wyłączy jego stosowanie w odniesieniu do spółek komunalnych. Jeżeli jednak przepisy o ukrytej dywidendzie nie zostaną zmodyfikowane, warto zweryfikować w gminach, co daje lepszy wynik „podatkowy”:
- dalsza dzierżawa — pozwalająca na odliczenie VAT na kanalizacji przez gminę,
- aport kanalizacji do Spółki — pozwalający uniknąć „ukrytej dywidendy”.
[1] Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 4 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.94.2022.2.JD