Ustawa o VAT w art. 106d wprowadza możliwość tzw. „samofakturowania” (self billing) polegającego na:
- wystawianiu faktur przez podmiot nabywający towary lub usługi od podatnika,
- wówczas podmiot ten wystawia faktury w imieniu i na rzecz podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.
Podczas stosowania tej procedury w praktyce pojawiają się wątpliwości, czy faktury selfbillingowe wystawiane przez nabywcę towarów powinny posiadać numer kolejny nadany zgodnie z numeracją przyjętą przez:
- faktycznego wystawcę faktury (nabywca towarów), czy
- podatnika, w imieniu i na rzecz którego wystawiana jest faktura (dostawca towarów).
Numeracja faktur powinna być tak ustalona, aby:
- zapewnić ciągłość ewidencjonowania wystawianych faktur poprzez ich kolejne numerowanie, jak również umożliwić identyfikację danej faktury,
- a „kolejny numer” nadany w ramach jednej lub więcej serii należy rozumieć w ten sposób, iż kolejno następującym po sobie fakturom należy nadawać numery w porządku chronologicznym.
W związku z tym, że za prawidłowość wystawienia faktury odpowiada jej wystawca (nabywca towarów) – w przypadku samofakturowania:
- faktury powinny posiadać numer zgodny z numeracją przyjętą przez wystawcę, czyli podmiot nabywający towary.
Podkreślić należy, że dotyczy to nawet takiej sytuacji, w której wystawca wystawia dokumenty o numerach 1, 2, 3, 4 (…), przy czym np. tylko numery 2 i 4 dotyczą sprzedaży dokonanej przez dany podmiot. To prowadzi do sytuacji, że dany sprzedawca będzie posiadał faktury z pominięciem kolejnego numeru porządkowego.
Prawidłowość tego stanowiska potwierdza również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2016 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.749.2016.1.IK.