Zmiany związane ze stosowaniem stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) wynikają z dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z 4 grudnia 2018 r. (dalej: dyrektywa) zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE oraz z rozporządzenia wykonawczego Rady UE nr 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. (dalej: rozporządzenie zmieniające).
Uzyskanie nr VAT UE nabywcy
- aktualnie warunek rejestracji VAT UE nabywcy stanowi jedynie tzw. przesłankę formalną, czyli brak posiadania nr VAT UE nabywcy nie przekreśla możliwości stosowania stawki 0%,
- od 1 stycznia 2020 r. ulegnie to zmianie – dostawca będzie mógł zastosować stawkę 0%, o ile będzie posiadał nr VAT UE nabywcy (przesłanka materialna).
Złożenie prawidłowej informacji podsumowującej
- obowiązek złożenia informacji podsumowującej (VAT-UE), w której zostanie prawidłowo wykazane WDT będzie warunkiem stosowania stawki 0%,
- obecnie jest to jedynie warunek formalny – od jego spełnienia nie zależy prawo do stosowania stawki 0%.
Dokumenty potwierdzające dostawę
- aktualnie podatnicy dysponują pewną swobodą w gromadzeniu dokumentów potwierdzających WDT,
- od 1 stycznia 2020 r. swoboda ta zostanie znacznie ograniczona – pojawi się obowiązek posiadania co najmniej dwóch dokumentów potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wystawione przez dwa niezależne podmioty (niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy) – katalog tych dokumentów jest zawarty w rozporządzeniu,
- dodatkowo – jeśli transport jest organizowany przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz – dostawca będzie musiał otrzymać w określonym terminie, pisemne oświadczenie nabywcy potwierdzające wysyłkę / transport.
W praktyce, z punktu widzenia podatników dokonujących WDT, zmiany te spowodują konieczność:
- każdorazowego otrzymania od nabywcy nr VAT UE,
- pilnowania poprawnego złożenia informacji VAT-UE,
- gromadzenia odpowiednich dokumentów, ściśle określonych w przepisach unijnych.
Co zrobić, żeby przygotować się do zmian?
Na ten moment, należałoby przede wszystkim zapoznać się z nowymi zasadami dokumentacji:
- przeanalizować, czy gromadzone na dzień dzisiejszy dokumenty będą wystarczające do sprostania nowym wymogom,
- a jeśli nie, to wdrożyć procedury umożliwiające sprostanie nowym warunkom – przykładowo: przygotować wzór oświadczenia nabywcy, ustalić jakie dokumenty będą gromadzone, zaplanować prawidłowy i terminowy obieg tych dokumentów, itp.