pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Transakcje łańcuchowe – przerwa w transporcie (cz. 4/4)

TLA Kancelaria > VAT > Transakcje łańcuchowe – przerwa w transporcie (cz. 4/4)

Podatnikom trudno ocenić, kiedy występuje przerwanie transportu, które może mieć bezpośredni wpływ na transakcję łańcuchową, a wręcz może powodować, że taka transakcja nie będzie miała miejsca.

Kilka przypadków zostało wskazanych w Notach Wyjaśniających wydanych przez Dyrekcję generalną ds. podatków i unii celnej. Sytuacja, w której podatnik nie powinien mieć wątpliwości, że bierze udział w transakcji łańcuchowej występuje, gdy jeden podmiot jest odpowiedzialny za cały transport towarów z państwa członkowskiego dostawcy do państwa członkowskiego ostatecznego nabywcy.

Co w sytuacji, gdy za transport będą odpowiadały dwa podmioty? Przykładowo:

  • transport z państwa członkowskiego nr 1 do państwa nr 2 będzie organizował podmiot A,
  • transport z państwa nr 2 do państwa nr 4 będzie organizował podmiot C.

W tej sytuacji nie wystąpi jeden łańcuch dostaw A-B-C-D, ponieważ:

  • nie zaistnieje jeden transport, który spełni warunek dotyczący bezpośredniości wysyłki / transportu towarów od pierwszego dostawcy do ostatniego klienta w łańcuchu;
  • podmiot A organizuje transport bez związku z dostawą towarów do podmiotu D.

Nie zawsze fakt korzystania z różnych środków transportu będzie oznaczał brak bezpośredniości dostaw. Znaczenie mają też zawarte wcześniej lub później umowy sprzedaży towarów między konkretnymi podmiotami.

Można przyjąć, że w transakcji między pięcioma podmiotami – transport organizuje podmiot C (trzeci w kolejności), jednak w momencie, gdy towary przybywają do państwa nr 3, a ten podmiot nie ma jeszcze zawartej umowy z podatnikiem D (umowa zostanie zawarta później) – to nie wystąpi transakcja łańcuchowa między A-B-C-D-E, a jedynie między A-B-C. W takim przypadku będzie miała miejsce przerwa w dostawie.

Gdyby w powyższej sytuacji podmiot C miał już wcześniej zawartą umowę sprzedaży z podmiotem D i wiedział, że towar ostatecznie jedzie do państwa nr 5 (siedziba ostatecznego klienta) – to łańcuch dostaw nie zostałby przerwany.

Kwestia przerwania transportu jest zależna od indywidualnego przypadku, więc w każdej sytuacji należy analizować wszelkie okoliczności, a szczególnie te, które mogą mieć wpływ na przerwanie dostaw.

Podsumowując cykl artykułów o transakcjach łańcuchowych – jak widać pomimo ujednolicenia zasad w zakresie unijnych dostaw, nadal jest wiele kwestii budzących niepokój czy wątpliwości. Wskazaliśmy na najważniejsze elementy, takie jak organizacja transportu, czy przypisywanie dostawy ruchomej. Zapewne to dopiero wierzchołek góry lodowej problemów związanych z transakcjami łańcuchowymi, ale od czego są specjaliści. Zapraszamy.

Absolwentka administracji oraz ekonomii na Uniwersytecie Wrocławskim. Z Kancelarią TLA współpracuje od 2018 roku, początkowo odbywając praktykę, aktualnie jako konsultant podatkowy. Aktywnie dzieli się zdobytą wiedzą publikując wypowiedzi i komentarze w artykułach na łamach Prawo.pl, a artykuł, na temat transakcji łańcuchowych, którego jest współautorką pojawił się również w Rzeczpospolitej. E-mail: wiktoria.szpineta@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

„Benchmark forum – cz. 14” – jak liczyć ważność analiz porównawczych?
18 kwietnia 2024
Wyrok TSUE – uzasadnianie wypowiedzenia umowy na czas określony 
16 kwietnia 2024
Master File już z KKS-em – dlaczego nadal jest bagatelizowany? 
10 kwietnia 2024

Archiwa