Pod koniec 2020 r. zostały opublikowane wytyczne OECD dotyczące wpływu pandemii COVID-19 na ceny transferowe. Wytyczne koncentrują się na czterech priorytetowych segmentach:
- analiza porównawcza;
- straty i alokacja kosztów specyficznych dla COVID-19;
- rządowe programy pomocy;
- uprzednie porozumienia cenowe.
Poniżej prezentujemy pierwszy wpis z cyklu i najważniejsze kwestie dotyczące analiz porównawczych:
- „Alokacja” ryzyk (w tym strat) związanych wpływem pandemii COVID-19 powinna zostać dokonana zgodnie z profilami funkcjonalnymi poszczególnych podmiotów powiązanych;
- Z uwagi na fakt, iż dla wielu podmiotów/rodzajów działalności dane porównawcze będą dostępne dopiero pod koniec 2021 r., koniecznym będzie „poradzenie” sobie z brakiem dostępnych danych – OECD podsunęło w tej kwestii kilka możliwych rozwiązań:
- wykorzystanie źródeł informacji wspierających sporządzenie/zaktualizowanie analizy porównawczej (m.in. analiza zmian wielkości sprzedaży, analiza wielkości ponoszonych „nadzwyczajnych” kosztów, analiza wielkości rządowego wsparcia, wskaźniki branżowe, analiza poprzednich okresów recesji);
- porównanie budżetowanych wyników do wyników rzeczywistych osiągniętych w okresie COVID-19;
- zwrócenie uwagi na odniesienie warunków transakcji kontrolowanych do transakcji niekontrolowanych realizowanych w okresie COVID-19 (porównanie „wewnętrzne”);
- Nie należy opierać analiz porównawczych wyłącznie na informacjach finansowych z kryzysu finansowego 2008/2009;
- Z uwagi na różnice np. w pomocy rządowej i warunkach lockdownu, podatnicy sporządzając lub aktualizując analizy porównawcze powinni położyć nacisk na kryterium geograficzne (czyli np. porównanie podmiotów wyłącznie z rynku polskiego);
- Przy przeprowadzaniu analizy porównawczej za rok 2020 właściwe może być uwzględnienie danych podmiotów ponoszących straty (nie należy odrzucać podmiotów wyłącznie na tej podstawie, że poniosły straty w okresach dotkniętych pandemią), niemniej co istotne podmioty „rutynowe” generalnie nie powinny ponosić długoterminowych strat (nie jest wykluczone jednak aby podmioty o „ograniczonym ryzyku” nie mogły ponieść krótkookresowej straty);
- Podmioty powiązane mogą udzielać wsparcia finansowego (np. tymczasowe obniżenie cen) swoim powiązanym dostawcom celem ich „przetrwania” (wsparcie uzasadnienia dla zmiany warunków transakcji);
Opublikowane wytyczne nie dają gotowych odpowiedzi, niemniej zawierają pewne wskazówki co może pomóc „zarządzić” analizą porównawczą za 2020 r.
Naszym zdaniem, w sytuacji braku możliwości dokonania porównania „wewnętrznego” lub braku aktualnych danych zewnętrznych, możliwymi do wykonania „ruchami” mogą być m.in. następujące czynności:
- Oparcie się tymczasowo na istniejącym benchmarkingu i odpowiednie „uwiarygodnienie”, że odchylenia od danych budżetowych są spowodowane czynnikami „niepowiązanymi”, a następnie sporządzenie nowego benchmarkingu gdy dane już będą dostępne;
- Tymczasowe „skorygowanie” wyników posiadanego benchmarkingu o „rzetelne” dane branżowe (np. spadek rentowności w branży), a następnie sporządzenie nowej analizy gdy dane będą już dostępne;
- „Przyrzeczenie” na podstawie § 9 ust. 2 Rozporządzenia TP, że ewentualny nierentowny wynik za 2020 r. zostanie „zrekompensowany” nadwyżkami w kolejnych dwóch latach.
Jedno jest pewne – przed podatnikami nie lada wyzwanie.