W związku z opublikowanym projektem nowelizacji CIT i PIT przedstawiamy zmiany przepisów w zakresie cen transferowych:
- Zmiany mające charakter uszczelniający dla transakcji z tzw. „rajami podatkowymi” (wejście w życie: 1 stycznia 2021 r.)
- Rozszerzenie obowiązków dokumentacyjnych na zdarzenia „przychodowe” (do tej pory dokumentowaniu podlegała wypłata należności do podmiotu z „raju podatkowego” a więc generalnie zdarzenia „kosztowe”);
- Obowiązek dokumentacyjny powstanie również, gdy rzeczywisty właściciel należności w rozumieniu CIT ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w „raju podatkowym”;
- Obowiązuje przy tym domniemanie, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w „raju podatkowym”, w sytuacji gdy kontrahent podatnika dokonuje w roku podatkowym rozliczeń z takim podmiotem (oznacza to, iż podatnicy będą musieli dochować przy tym „należytej staranności” i za każdym razem weryfikować kontrahenta czy nie realizuje transakcji z podmiotem z „raju podatkowego” – niewątpliwie jest to zadanie karkołomne, tym bardziej że limit dokumentacyjny wynosi tylko 100 000 PLN).
- Dodatkowy element dokumentacji transakcji z podmiotami z „rajów podatkowych” w postaci uzasadnienia gospodarczego (elementem tego uzasadnienia będzie test korzyści –benefit test, tj. opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych wynikających z tej transakcji).
Przypominamy, iż nie warto bagatelizować kwestii „rajów podatkowych”, bowiem oprócz takich terytoriów jak Republika Malediwów, Republika Mauritiusu (które faktycznie kojarzą się z rajem), na liście MF znajdują się również np. Hongkong czy Makau, region Chin. Zalecamy w związku z tym weryfikację, czy pośród kontrahentów nie znajdują się podmioty wymienione na liście MF.
- Zmiany w związku z COVID-19 (wejście w życie: z dniem następującym po dniu ogłoszenia)
- Oświadczenia TP – oświadczenie składane za rok obrotowy lub w momencie, w którym obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii w związku z COVID-19 (a więc również za 2019 r., jeżeli w momencie składania oświadczenia będzie obowiązywał ten stan), może podpisać osoba uprawniona do reprezentacji (a nie jak „standardowo” wszyscy uprawnieni do reprezentacji, gdy brak jednego kierownika jednostki w rozumieniu UoR);
- Korekty cen transferowych – zwolnienie z obowiązku posiadania przez podatnika oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu przez niego korekty w tej samej wysokości co podatnik, jako warunku możliwości dokonania korekty (jedynie dla korekt dokonywanych za rok podatkowy lub w momencie, w którym obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii w związku z COVID-19);
- Zwolnienie z przygotowania dokumentacji lokalnej dla transakcji „krajowych” – warunku braku poniesienia straty podatkowej nie stosuje się dla lat „pandemicznych”, jeżeli podmiot powiązany niespełniający tego warunku uzyskał w tym roku łączne przychody niższe o co najmniej 50% od łącznych przychodów uzyskanych w analogicznym okresie bezpośrednio poprzedzającym ten rok.
Podsumowując w projekcie znalazły się zmiany na mały plus (głównie uproszczone podpisywanie oświadczeń) ale też na duży minus (konieczność weryfikacji kontrahenta, czy nie realizuje transakcji z podmiotem z raju podatkowego, która może doprowadzić do wielu absurdów).
Powyższe zmiany wynikają na razie z projektu ustawy, na ostateczny kształt przepisów, które wejdą w życie należy jeszcze poczekać (projekt obecnie znajduje się na etapie konsultacji publicznych).