Ministerstwo Finansów rozpoczęło dyskusję na temat przyszłych obowiązków w zakresie strategii podatkowej. Kierunek zmian nie jest korzystny dla podatników, bo zmierza do rozszerzenia obowiązków. Pocieszająca jest planowana data ich wdrożenia – 1 stycznia 2025 r. co mamy nadzieję, pozwoli na:
- solidne przemyślenie treści obowiązków i zasad ich realizacji,
- przygotowanie się podatników do zmian (mając na uwadze, że sam obowiązek publikacji informacji o strategii podatkowej został wprowadzony de facto „wstecz”).
Na podstawie obowiązujących przepisów podatnicy w ramach obowiązków związanych ze strategią podatkową zobowiązani są do:
- sporządzania i podawania do publicznej wiadomości na stronie internetowej informacji (zawierającej, co najmniej, wskazane w art. 27c ust. 2 ustawy o CIT treści) o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy,
- przekazania za pomocą środków komunikacji elektronicznej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację o adresie tej strony internetowej.
W planach MF jest, aby w przyszłości system obsługi strategii podatkowej obejmował:
- obowiązek przygotowywania przez podatnika strategii podatkowej na określony czas;
- obowiązek przygotowywania sprawozdania wskazującego jak strategia była realizowana w danym roku;
- obowiązek przeprowadzania przez podmiot zewnętrzny okresowych audytów w zakresie realizacji strategii podatkowej;
- przygotowanie przez audytorów oceny transparentności podatnika, która będzie publikowana na stronie KAS;
- ewidencję podatników zobowiązanych do publikacji strategii.
Celem MF jest m.in.:
- rozwój tax compliance u wszystkich podatników;
- lepsza segmentacja i profilowanie podatników.
O kierunkach prac będziemy Państwa informować na bieżąco – kolejne spotkanie w ramach prekonsultacji planowane jest na 26 września 2023 r.