11 lipca 2024 r., po ponad 5 latach od wprowadzenia przepisów MDR oraz wpłynięcia wniosku o wydanie interpretacji w tej sprawie (25 kwietnia 2019 r.), została wydana pierwsza interpretacja indywidualna w zakresie raportowania schematów podatkowych.
Pomimo że Wnioskodawca pytał o rzecz prostą:
- Czy (…) brak pobrania podatku u źródła zgodnie z postanowieniami właściwej UPO od wypłacanego na rzecz Usługodawców wynagrodzenia oznacza, że spełniona została ogólna cecha rozpoznawcza, o której mowa w art. 86a § 1 pkt 6 lit f) Ordynacji podatkowej, tj., że dochodzi do zmiany kwalifikacji dochodów (przychodów) do innego źródła dochodów (przychodów) lub zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie, zwolnienie lub wyłączenie z opodatkowania?
DKIS:
- najpierw wezwał wnioskodawcę o odpowiedź na 19 dodatkowych pytań oraz o przeformułowanie pytań, a następnie pozostawił wniosek bez rozpatrzenia,
- po przegranym sporze przed NSA (II FSK 1873/20) rozpatrzył ponownie wniosek, ale znowu poprosił o jego uzupełnienie, a następnie pozostawił go bez rozpatrzenia,
- dopiero po ponownej przegranej przed NSA (II FSK 226/23) rozpatrzył wniosek, stwierdzając m.in., że:
- (…) opis stanu faktycznego nie wskazuje na wystąpienie jakiejkolwiek zmiany dotyczącej opodatkowania dokonywanych (…) płatności na rzecz zagranicznych usługodawców.
- Taka zmiana wiązałaby się z rezygnacją z dotychczas stosowanych przez Państwa zasad opodatkowania (w tym także kwalifikacji dochodów) i wskazania nowych. Z informacji przedstawionych we wniosku nie wynika, żeby taka zmiana nastąpiła.
- Mając na uwadze powyższe, w analizowanej sprawie nie dojdzie do zmiany kwalifikacji dochodów (przychodów) do innego źródła.
Można więc powiedzieć, że rozstrzygnięcie wydane przez DKIS nie niesie żadnej wartości poznawczej w zakresie identyfikacji schematów. Nie daje np. żadnych wskazówek czy według DKIS schematem podatkowym będzie zachowanie zgodnie, z którym:
- nieświadomy możliwości korzystania ze zwolnienia podatnik najpierw pobiera WHT, ale
- po identyfikacji możliwości stosowania UPO i braku poboru zaprzestaje takiej praktyki.
Biorąc pod uwagę:
- „ścieżkę zdrowia”, jaką musiał przejść wnioskodawca (każdy wnioskujący o interpretację w zakresie MDR ściera się z analogicznym oporem DKIS do jej wydania),
- jakość uzyskanego rozstrzygnięcia,
można spodziewać się, że interpretacje w zakresie raportowania schematów podatkowych raczej przełomem w identyfikacji schematów nie będą.
Należy pamiętać, że:
- podatnicy mają co od zasady 30 dni na raportowanie, więc
- nawet gdyby DKIS wydawał „bezproblemowo” interpretację w ustawowym terminie 3 miesięcy,
– interpretacja taka byłaby wydana już po realizacji (lub braku realizacji) obowiązku raportowania przez podatnika.
Możemy mieć jedynie nadzieję, że po wyroku TK w zakresie tajemnicy doradców podatkowych, w odniesieniu do MDR ustawodawca kompleksowo zreformuje przepisy o raportowaniu schematów podatkowych.