Jeżeli zgodnie z Rozdziałem 11A Informacje o schematach podatkowych Ordynacji podatkowej:
- Promotorem jest każdy kto udostępnia Uzgodnienie,
- Uzgodnienie to czynność lub zespół czynności, w których jedna strona jest podatnikiem lub które mają lub mogą mieć wpływ na powstanie lub nie powstanie obowiązku podatkowego,
- schemat podatkowy (krajowy) trzeba zaraportować gdy spełnione jest:
- kryterium kwalifikowanego korzystającego (np. przychód 40 mln €),
- ogólna cecha rozpoznawcza,
- kryterium głównej korzyści,
- jedną z ogólnych cech rozpoznawczych jest „właściwość uzgodnienia polegająca na tym, że dochodzi do zmiany zasad opodatkowania, których skutkiem jest faktycznie niższe opodatkowanie”,
- kryterium głównej korzyści uważa się za spełnione, jeżeli podmiot mógłby zasadnie wybrać inny sposób postępowania, z którym nie wiązałoby się uzyskanie korzyści podatkowej, a korzyść podatkowa jest główną lub jedną z głównych korzyści, którą podmiot spodziewa się osiągnąć w związku z wykonaniem uzgodnienia,
- korzyść podatkowa to niepowstanie zobowiązania podatkowego, obniżenie jego wysokości,
to ustalanie z kontrahentem zasad organizacji transportu w transakcjach trójstronnych gdzie:
- w przypadku organizacji transportu przez pierwszy lub drugi podmiot w łańcuchu dostaw – transakcją ruchomą będzie dostawa między pierwszym a drugim kontrahentem (w Polsce WDT opodatkowane 0%);
- w przypadku organizacji transportu przez trzeci podmiot w łańcuchu dostaw – transakcją ruchomą będzie dostawa między drugim, a trzecim kontrahentem (w Polsce powstanie obowiązek odprowadzenia podatku należnego od transakcji krajowej);
w taki sposób, że w Polsce nie powstanie obowiązek odprowadzenia podatku VAT należnego, a główną przesłanką do ustalenia transportu na takich zasadach była właśnie chęć uniknięcia obowiązku odprowadzenia podatku VAT należnego w Polsce,
– działanie takie realizuje cechy schematu podatkowego, który należy zaraportować do Szefa KAS.
W związku z powyższym nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której:
- „dobrze dokształcony podatkowo” logistyk zasugeruje kontrahentowi w jaki sposób ustalić organizację transportu, aby nie powstał obowiązek odprowadzenia VAT należnego w Polsce,
- podatnik zobowiązany będzie w związku z udostępnieniem uzgodnienia przez logistyka do posiadania obligatoryjnej dla promotorów wewnętrznej procedury MDR.
Może zamiast ryzykować, że podatnik zostanie promotorem, łatwiej będzie przeszkolić personel, którego działania mogą być związane z powstawaniem schematów podatkowych?
W opisanej sytuacji, aby uniknąć funkcji promotora wystarczyłoby, aby z korespondencji logistyka z kontrahentem nie wynikało, że sugerowana zmiana zasad organizacji transportu motywowana jest wyłącznie konsekwencjami podatkowymi.