Przepisy art. 11e CIT oraz 23q ustawy o PIT, obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. uregulowały warunki dokonania korekt cen transferowych, które opisywaliśmy tutaj.
W celu wyjaśnienia wątpliwości, co do sposobu stosowania tych przepisów, MF przygotowało długo oczekiwany projekt objaśnień w zakresie korekty cen transferowych. Projekt poddany jest konsultacjom, które potrwają do 6 listopada 2020 r.
Poniżej prezentujemy kilka najistotniejszych kwestii poruszonych w dokumencie:
- [NAJWAŻNIEJSZY PUNKT] Korekta cen transferowych (dalej: KCT11e) niespełniająca warunków z art. 11e:
- KCT11e in minus (czyli „niekorzystna” dla budżetu Państwa) w przypadku niespełniania warunków określonych w art. 11e pkt 1-5 ustawy o CIT (skutek: brak możliwości jej rozliczenia jako „KCT11e” czyli „wstecz”) nie może zostać dokonana również na zasadach ogólnych (a więc na bieżąco). W przeciwnym razie, zdaniem MF podatnik faktycznie uzyskiwałby swobodę w zakresie wyboru sposobu i okresu dokonywania KCT11e, tj. zgodnie z ogólnymi zasadami korekt.
- z kolei KCT11e in plus (czyli „korzystna” dla budżetu Państwa), niespełniająca warunków określonych w art. 11e pkt 1-2 ustawy o CIT (a więc generalnie z uwagi na brak rozliczeń zgodnie z warunkami „rynkowymi” już w momencie realizacji transakcji), musi zostać dokonana na zasadach ogólnych. W przeciwnym przypadku, podatnik mógłby kształtować warunki transakcji z podmiotami powiązanymi ze skutkiem zaniżenia dochodu (zawyżeniem straty podatkowej).
- Warunek stosowania cen rynkowych już w trakcie roku:
- jak wskazuje MF, KCT11e nie służy urynkowieniu transakcji zawartych na nierynkowych zasadach, lecz ma na celu doprowadzić do zgodności z zasadą ceny rynkowej warunki niezgodne z tą zasadą wskutek zmiany istotnych uwarunkowań ekonomicznych transakcji;
- dlatego już na etapie zawierania transakcji kontrolowanej podmioty powiązane powinny ocenić – zgodnie z najlepszą wiedzą (w szczególności z wykorzystaniem dostępnych danych porównawczych) – czy na takie warunki transakcji kontrolowanej umówiłyby się podmioty niepowiązane.
- Wskazanie przykładów zmiany okoliczności w trakcie roku, tj.:
- zmiana rynkowych cen podstawowych surowców lub materiałów,
- wahania kursów walutowych,
- zmiana stóp procentowych,
- wahania popytu lub podaży danego produktu, spowodowane przez czynniki niezależne od podatnika i podmiotu powiązanego.
- Wskazanie przykładów korekt, które nie stanowią korekt cen transferowych, tj. korekty wynikające z takich okoliczności jak:
- zwrot towarów i reklamacje
- opusty cenowe uzależnione od osiągnięcia określonego poziomu obrotów,
- rabaty wolumenowe dotyczące konkretnych dostaw.
- Częstotliwość i termin dokonywania korekty cen transferowych:
- KCT11e obejmuje co do zasady korekty cen transferowych po zakończeniu roku podatkowego, nie wyklucza się jednak KCT11e dokonywanych w trakcie roku podatkowego, np. po zakończeniu miesiąca lub kwartału;
- KCT11e powinna zostać, co do zasady, dokonana przed złożeniem zeznania rocznego za dany rok i powinna obejmować okres nie dłuższy niż rok podatkowy.
- Forma uzyskania oświadczenia drugiej strony o dokonaniu korekty cen transferowych
- dla celów dowodowych, oświadczenie powinno być złożone w formie pisemnej i może obejmować: otrzymaną od podmiotu powiązanego wiadomość e-mail / list / pismo podpisane przez pracownika podmiotu powiązanego odpowiedzialnego za ujęcie korekty cen transferowych w księgach podatkowych podmiotu powiązanego.
- Warunek potwierdzenia dokonania korekty cen transferowych w rocznym zeznaniu podatkowym
- pojęcie „rocznego zeznania podatkowego” użyte w art. 11e pkt 5 ustawy o CIT należy rozumieć również jako korektę rocznego zeznania podatkowego;
- przykładowo, jeżeli spełnienie warunków z art. 11e ustawy o CIT wystąpi po terminie złożenia rocznego zeznania podatkowego, wówczas podatnik może uwzględnić KCT11e w księgach podatkowych roku, którego ta korekta dotyczy, i odpowiednio skorygować takie zeznanie.
- Wskazanie, że ujęcie korekty cen transferowych, spełniającej warunki z art. 11e CIT następuje wstecz, odpowiednio:
- poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, którego ta korekta dotyczy – w przypadku korekty przychodów,
- poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, którego ta korekta dotyczy – w przypadku korekty kosztów uzyskania przychodów.
Czy wątpliwości zostały rozwiane? W pewnej części tak, niemniej oburzający jest wręcz pomysł, aby w przypadku niespełnienia warunków korekty wystąpił obowiązek korekty in plus, a analogicznie dla korekty in minus brak możliwości rozliczenia jej w ogóle. Należy mieć nadzieję, że finalne objaśnienia przyjmą mniej „drastyczną” formę.