Spółka zawarła umowę leasingu operacyjnego jako korzystający.
Chciała uzyskać m.in. potwierdzenie, że cała rata leasingu operacyjnego powinna być traktowana jako KUP bez zastosowania limitu kosztów finansowania dłużnego z art. 15c ustawy o CIT (dalej: limit).
W naszej opinii planowane opłaty leasingu operacyjnego powinny zostać wyłączone w całości z limitu, ponieważ m.in.:
- regulacja wprowadzająca limit nie miała na celu rozszerzenia katalogu finansowania dłużnego wskazanego w Dyrektywie, która wymienia wprost, jako podlegającą limitowaniu w przypadku leasingu, jedynie część odsetkową raty leasingu finansowego;
- inna jest funkcja ekonomiczna poszczególnych leasingów:
- leasing operacyjny – funkcją ekonomiczną jest możliwość korzystania z aktywów;
- leasing finansowy – funkcją ekonomiczną jest zapewnienie finansowania na uzyskanie aktywów
– a limit odnosi się wyłącznie do kosztów związanych z uzyskaniem finansowania.
Z powyższym stanowiskiem nie zgodził się DKIS, w związku z czym TLA w imieniu Spółki wniosło skargę na interpretację indywidualną.
Konkluzje
WSA w Warszawie w wyroku z 22 listopada 2023 r. o sygn. akt III SA/Wa 1916/23 zgodził się z przedstawioną przez nas argumentacją uchylając wydaną interpretację.
Uzyskane dla naszego Klienta rozstrzygnięcie jest zgodne z kształtującą się korzystną linią orzeczniczą w zakresie wyłączenia z limitu opłat wynikających z leasingu operacyjnego.
Podobne orzeczenia zdążył już wydać NSA w wyrokach z:
- 26 kwietnia 2022 r., sygn. akt II FSK 2197/19 oraz
- 3 marca 2023 r., sygn. akt II FSK 1956/20.
Jest to zatem dobry moment dla wszystkich korzystających z leasingu operacyjnego, aby zrewidować swoje rozliczenia i ustalić, czy opłaty z tych umów były wliczane do limitu kosztów finansowania dłużnego, w szczególności, jeżeli przywołany limit został przekroczony w co najmniej jednym z ostatnich pięciu lat.