Stan faktyczny
Sprawa dotyczy obsługi procesu reklamacji wadliwych komponentów dostarczanych przez kontrahentów. Spółka ponosi z tego tytułu różnego rodzaju nakłady i koszty związane m.in. z zaangażowaniem pracowników różnego szczebla w przeprowadzeniu reklamacji.
W związku z powyższymi nakładami i kosztami Spółka obciążała opłatami dostawców, twierdząc przy tym, że realizuje usługę obsługi reklamacji, która jest ściśle związana z właściwym procesem produkcji.
Co istotne podatnik uzyskał potwierdzenie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), że obciążenie dostawców opłatami wynikającymi z obsługi procesu reklamacji komponentów produkcyjnych stanowi element procesu produkcyjnego objętego klasyfikacją wskazaną w zezwoleniu.
Czy w takim razie wynagrodzenie otrzymywane tytułem obsługi procesu reklamacji korzysta ze zwolnienia strefowego?
Co na to sądy?
NSA w wyroku z 4 kwietnia 2022 r. sygn. II FSK 2158/19 oddalił skargę DKIS i utrzymał stanowisko WSA w Gliwicach sygn. I SA/Gl 1314/18 potwierdzając, że przychód z obsługi reklamacji jest przychodem strefowym.
Zdaniem WSA wynagrodzenie za obsługę reklamacji korzysta ze zwolnienia strefowego, bo:
- Po pierwsze dlatego, że usługi te są immanentnie związane z procesem produkcyjnym prowadzonym na terenie SSE, gdyż ten aspekt działalności nie występowałby, jeżeli nie byłaby prowadzona działalność sklasyfikowana pod nr PKWiU dział 29, grupy 29.1, 29.3 na podstawie zezwolenia;
- Po drugie nie da się wyprodukować odpowiedniej jakości produktu końcowego z użyciem wadliwych komponentów produkcyjnych;
- Po trzecie zaś wynagrodzenie za usługi obsługi reklamacji wadliwych komponentów stanowi de facto wynagrodzenie za angażowane moce produkcyjne oraz poniesione nakłady związane z realizacją zamówienia na produkty strefowe, co niewątpliwie stanowi element prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej (produkcyjnej/usługowej) na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, objętej zezwoleniem strefowym;
- Po czwarte pobierane opłaty od dostawców nie mogą być uznane za samodzielną działalność, ponieważ zawsze będą stanowić zdarzenie wynikające z podstawowej działalności skarżącej, objętej zezwoleniem.
NSA zgodził się z wyrokiem WSA, podkreślając rolę, jaką w stanie faktycznym odegrała opinia GUS – skoro organ uprawniony do klasyfikacji, stwierdził, że dana usługa mieści się w kodach PKWiU wskazanych w zezwoleniu, to jest ona częścią działalności zwolnionej.
Orzeczenia wskazują, że opinia GUS może stanowić dobre zabezpieczenie interesów przedsiębiorcy strefowego.