Tytułem wstępu należy zasygnalizować, na czym ma polegać nowelizowana instytucja opodatkowania „przerzuconych dochodów”:
- Podatek z tytułu przerzuconych dochodów wynosi 19% podstawy opodatkowania;
- Za przerzucone dochody uznaje się zaliczone do KUP koszty poniesione przez podatnika na rzecz zagranicznego podmiotu powiązanego (jakie to kategorie kosztów piszemy dalej), jeżeli łącznie są spełnione poniższe warunki:
- dochód zagranicznego podmiotu powiązanego podlega opodatkowaniu według efektywnej stawki podatku dochodowego niższej niż 14,25%, lub zwolnieniu, lub wyłączeniu z opodatkowania tym podatkiem;
- podmiot powiązany uzyskuje od podatnika lub innych polskich spółek z nim powiązanych opodatkowanych CIT co najmniej 50% ogółu przychodów określonych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, lub przepisami o rachunkowości;
- podmiot powiązany przekazuje, co najmniej 10% przychodów otrzymanych od podatnika lub polskich spółek powiązanych rzecz innego podmiotu
- a) zaliczając w związku z tym wydatki do KUP lub odlicza je od dochodu lub podatku
- b) jeżeli przychody te składają się na zysk przeznaczony na dywidendę;
- suma kosztów poniesionych przez podatnika w roku podatkowym na rzecz podmiotów powiązanych stanowi co najmniej 3% sumy KUP podatnika za ten rok.
Do kosztów, które mogą zostać uznane za przerzucone dochody, zalicza się koszty:
- usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz usług o podobnym charakterze;
- opłat za korzystanie lub prawo do korzystania z WNIP;
- przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe;
- finansowania dłużnego;
- wynagrodzeń z tytułu restrukturyzacji.
I teraz najważniejsze — ciężar dowodu, że nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, będzie spoczywał na polskim podatniku.
W związku z tym obowiązek wykazania, że płacone należności nie stanowią „przerzuconych dochodów”, zostanie przeniesiony na podatników. Będzie się to wiązało m.in. z uzyskiwaniem oświadczeń od zagranicznych podmiotów powiązanych, że opodatkowują otrzymane przychody według efektywnej stawki nie niższej niż 14,25% lub jaka część przychodu do polskiego podatnika przeznaczana jest na dywidendę.
Regulacje w tym zakresie są niejasne i nieprecyzyjne, z pewnością pochodną ich wydania będą kolejne obszerne objaśnienia podatkowe. Analiza projektu budzi już pierwsze wątpliwości np.:
- Jakie dokumenty (dowody) będą „wystarczające” dla organów (oświadczenie, dokumenty finansowe)?
- Jak ustalić przekazanie 10% przychodów od podatnika na rzecz innego podmiotu (Czy chodzi tą konkretną otrzymaną kwotę, czy jej równowartość? Jaki musi być strumień przepływu środków? Czy przekazanie środków powinno być bezzwłocznie?)?
- Jak ustalić 50% przychodu zagranicznego podmiotu (zgodnie z polskimi czy zagranicznymi przepisami)?
O przebiegu prac legislacyjnych będziemy informować na bieżąco.