Podatnikom, którzy do tej pory nie złożyli informacji TPR do NUS, przypominamy, iż termin na wykonanie tej czynności upływa z dniem 31 stycznia 2024 r. (dla podatników, którym pierwotny termin – przed wydłużeniem – upływał od dnia 30 listopada do 31 grudnia 2023 r.). Informację TPR należy złożyć za pomocą:
- narzędzia do wysyłki xml lub
- wybranego formularza interaktywnego online (TPR-C lub TPR-P).
Przypominamy również, iż celem skutecznego złożenia TPR należy dopełnić poniższych czynności (poniższa „instrukcja” dotyczy spółek kapitałowych):
- Wyznaczenie członka zarządu, który podpisze i prześle do NUS informację TPR (przepisy nie wskazują, aby wyznaczenie członka zarządu musiało być potwierdzone oficjalnym dokumentem, np. uchwałą, wyznaczenie osoby nie zwalnia pozostałych członków zarządu z odpowiedzialności za niezłożenie tej informacji).
- Zweryfikowanie czy wyznaczony członek zarządu:
- posiada numer PESEL;
- posiada ważny kwalifikowany podpis elektroniczny (nabyty od certyfikowanego dostawcy) wraz z podpiętym numerem PESEL.
- Jeżeli nie są spełnione powyższe warunki, rozważenie:
- uzyskania numeru PESEL i/lub uzyskanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego z podpiętym numerem PESEL dla tej osoby albo
- wyznaczenie innego członka zarządu spełniającego powyższe warunki.
- Zgłoszenie pełnomocnictwa UPL-1 wyznaczonemu członkowi zarządu do właściwego NUS w sprawach ewidencji podatników i płatników (o ile jeszcze nie zostało zgłoszone).
Z uwagi na powyższe czynności „przygotowawcze” oraz pojawiające się problemy techniczne (np. niewłaściwe ustawienie podpisu elektronicznego i pojawiający się błąd 409 przy wysyłce), podatnikom, którzy do tej pory nie przesłali do NUS informacji TPR, zalecamy nieodkładanie wysyłki na ostanie dni stycznia.