Od 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie przepisy wyodrębniające sytuacje, w których część uprawnień konsumenckich będzie także przysługiwać przedsiębiorcom, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, co w konsekwencji doprowadzi do utworzenia nowej grupy podmiotów – „przedsiębiorców-konsumentów”.
Komu przyznano dodatkowe uprawnienia?
Przedsiębiorcami, którym przyznano dodatkowe uprawnienia są przedsiębiorcy:
- zawierający wprawdzie umowy związane z ich działalnością gospodarczą,
lecz
- nieposiadające dla nich charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nich działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (tj. zasadniczo przedsiębiorca nie posiada profesjonalnej wiedzy na temat przedmiotu transakcji – np. fryzjer kupujący komputer).
Jaki jest zakres dodatkowych uprawnień?
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zostaną objęci dodatkową ochroną, która do tej pory przewidziana była dla konsumentów w zakresie:
- klauzul niedozwolonych (abuzywnych);
- prawa i zasad odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa;
- rękojmi za wady (w tym przypadku jednak nadal będzie możliwe umowne wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi).
Jak przygotować się do zmian?
Utworzenie nowej kategorii podmiotów tj. przedsiębiorców posiadających pewne uprawnienia dotychczas właściwe dla konsumentów, skutkuje koniecznością dostosowania się do nowowprowadzonych zmian w szczególności poprzez:
- weryfikację dokumentów stosowanych w transakcjach pod kątem:
- występowania klauzul abuzywnych,
- informacji o prawie i zasadach odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa,
- zasad dotyczących rękojmi;
- uwzględnienie w treści stosowanych dokumentów nowej kategorii kontrahentów – dopasowanie stosowanych regulaminów do trzeciej kategorii podmiotów – “przedsiębiorców-konsumentów”;
- przygotowanie mechanizmu weryfikacji kontrahenta z którym zawierana jest umowa.
Celem powyższych działań jest eliminacja ryzyk związanych z niewdrożeniem nowych przepisów, którymi mogą być w szczególności:
- w przypadku braku informacji o prawie odstąpienia w terminie 14 dni od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa – termin na odstąpienie wydłuża się o 12 miesięcy (lub do 14 dni od daty udzielenia informacji, zależnie od tego które ze zdarzeń nastąpi wcześniej);
- w przypadku wystąpienia w treści umowy klauzul abuzywnych – nie będą one obowiązujące;
- w przypadku nierozpatrzenia reklamacji w ustawowym terminie 14 dni – obowiązek spełnienia żądania reklamującego.
Wobec powyższych faktów warto dokonać audytu dokumentów stosowanych w transakcjach z przedsiębiorcami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą i uwzględnić nowe uprawnienia, które mogą uzyskać w ramach umów zawartych po 1 stycznia 2021 r. Wdrożenie nowych przepisów może być szczególnie istotne dla wszelkich podmiotów zawierających umowy na odległość i korzystających z wzorców umownych.