NSA wydał wyrok, który być może wreszcie zmieni argumentację organów podatkowych w zakresie definicji „wydania paragonu”.
Podatnik wystąpił z wnioskiem, celem ustalenia prawidłowości swojego postępowania i właściwego wypełnienia obowiązku wydania paragonu:
- klient tankuje paliwo,
- płaci za pomocą płatności mobilnej,
- na telefonie dostaje komunikat o możliwości odbioru paragonu w budynku stacji paliw,
- dodatkowo otrzymuje obraz paragonu (jako pdf lub jpg).
Organ podatkowy stwierdził, że powyższy schemat działania nie wypełnia definicji „wydania” paragonu. Samo wydrukowanie i pozostawienie paragonu na ladzie w sklepie, to za mało, żeby – według fiskusa – uznać, iż doszło do spełnienia obowiązku wydania paragonu klientowi.
WSA w Warszawie uchylił przedmiotową interpretację. Organ zaskarżył wyrok do NSA, który również poparł stanowisko podatnika.
NSA (oraz WSA w Warszawie) wskazują, że wydanie paragonu to:
- wystawienie paragonu bez żądania nabywcy i
- udostępnienie go klientowi, a
- paragon nie musi być drukowany w miejscu, gdzie klient dokonuje płatności.
Skoro podatnik informuje klienta o możliwości odbioru paragonu, oznacza to, że:
- obowiązek wydrukowania paragonu został spełniony, gdyż
- paragon jest do dyspozycji klienta.
Po tym wyroku można zauważyć, że sądy pochylają się nad sprawami podatników i wydają się bardziej postępowe niż fiskus. W dobie dzisiejszych przemian i wszechobecnej informatyzacji istotnym jest, żeby sądy i organy podatkowe, interpretując prawo podatkowe, nadążały za zmianami i zwracały uwagę na potrzeby podatników.