COVID-19 może realnie wpłynąć na realizację warunków wskazanych w zezwoleniu strefowym lub decyzji o wsparciu (dalej: DoW) W tym kontekście istotna może okazać się nie tylko:
- zmiana pierwotnych zamierzeń inwestycyjnych, ale także
- korzystanie przez przedsiębiorcę z pomocy publicznej dostępnej w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Przykładowo przedsiębiorca korzystający z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych może zdecydować się na obniżenie wymiaru czasy pracy części pracowników, co:
- wpłynie na średnioroczne zatrudnienie, a w konsekwencji
- może spowodować nieutrzymanie wymaganego przez zezwolenie strefowe lub DoW – poziomu zatrudnienia.
Brak realizacji warunków stanowi z kolei jedną z głównych podstaw do cofnięcia/uchylenia zezwolenia strefowego lub DoW.
Uchronić przed tym może uprzednia ich zmiana, która może dotyczyć w szczególności:
- przedmiotu działalności w SSE,
- poziomu zatrudnienia (zmiana nie może dotyczyć obniżenia poziomu zatrudnienia, określonego w zezwoleniu w dniu jego udzielenia, o więcej niż 20%),
- zmniejszenia wydatków inwestycyjnych,
- terminu zakończenia inwestycji.
Zmiana zezwolenia lub DoW oparta jest o uznanie administracyjne, co oznacza, że nie ma obiektywnie określonych przesłanek, po których nastąpi pozytywne dla wnioskodawcy rozstrzygnięcie. Dlatego wnioskując o zmianę zezwolenia lub DoW kluczowe jest:
- budowanie przekonującej argumentacji popartej solidnymi dowodami (np. wykazanie zmiany warunków rynkowych);
- utrzymywanie kontaktu w sprawie z Ministerstwem Rozwoju – w celu sprawnej reakcji na dodatkowe zapytania.
Doświadczenie TLA w sprawie zmiany warunków wskazuje, że prawidłowo sformułowany wniosek spotyka się ze zrozumieniem ze strony Ministerstwa Rozwoju.