W ostatnim możliwym terminie – 30 grudnia 2022 r. (w piątek) opublikowane zostało
w Dzienniku Ustaw Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: Rozporządzenie).
O niektórych projektowanych zmianach pisaliśmy już w sierpniu 2022 r. tutaj, bo wtedy też przedstawiony został projekt Rozporządzenia. Niestety treść która weszła w życie od 1 stycznia 2023 r. różni się od zapowiadanej.
1. Pomoc publiczna dopiero po zakończeniu inwestycji
Najistotniejszą zmianę wprowadza §9 ust. 1 Rozporządzenia, gdzie wskazano wprost, że:
- „Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu (…)”
Dotychczas pomoc publiczna przysługiwała od miesiąca w którym poniesione zostały koszty kwalifikowane.
Nowa treść może znacznie wpłynąć na termin rozpoczęcia konsumpcji pomocy publicznej.
2. Koszty kwalifikowane – coraz węższe
Dodatkowo wskazane wprost zostało, że:
- w przypadku dużych przedsiębiorców również ŚT nabywane w ramach leasingu finansowego muszą być nowe,
- w przypadku dużych przedsiębiorców nabycie lub wzięcie w leasing finansowy ŚT – musi nastąpić na rynkowych zasadach,
- aby w kosztach kwalifikowanych ująć cenę nabycia albo koszt wytworzenia we własnym zakresie ŚT – musi być on kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
- koszty z tytułu leasingu finansowego będą kwalifikowane jeżeli zostaną poniesione w okresie obowiązywania umowy leasingu finansowego (nie ma znaczenia termin zakończenia inwestycji),
- w przypadku nowej inwestycji polegającej na nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił – transakcja musi być przeprowadzona na warunkach rynkowych,
Opisane zasady mają zastosowanie do DoW, których uzyskanie wszczęto po 31 grudnia 2022 r.
Konfrontując powyższe z datą publikacji Rozporządzenia w Dzienniku Ustaw kalkulacja wskazuje, że przedsiębiorcy rozważający uzyskanie DoW praktycznie nie mieli szans zdecydować:
- czy wnioskować o wsparcie na „starych” zasadach;
- czy wnioskować o wsparcie na „nowych” zasadach.