Wśród przepisów tarcz antykryzysowych można poza ułatwieniami dla przedsiębiorców odnaleźć także nałożone na nich nowe obowiązki. Jednym z nich jest obowiązek zgłaszania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez płatników składek oraz osoby fizyczne zlecające dzieło umów o dzieło zawartych od 1 stycznia 2021 roku.
Nowy obowiązek informacyjny dotyczy umów o dzieło zlecanych przez płatników składek oraz osoby fizyczne (nawet niebędące płatnikami) z wyłączeniem umów:
- zawartych z własnym pracownikiem,
- wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
- zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Zgłoszenia, o którym mowa powyżej dokonuje się w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło podlegającej zgłoszeniu na specjalnie do tego celu udostępnionym formularzu RUD, który można złożyć poprzez Platformę Usług Elektronicznych ZUS lub w formie papierowej. Jednocześnie warto wspomnieć, iż niezgłoszenie umowy o dzieło, której zgłoszenie jest wymagane prawem zagrożone jest karą grzywny do 5000 złotych.
Raportowanie zawartych umów o dzieło ułatwi ZUS identyfikację podmiotów, które zlecają wykonanie dzieła i u których w konsekwencji będą mogły zostać przeprowadzone kontrole prawidłowości zawierania umów o dzieło. Należy pamiętać, że jeżeli w toku kontroli dana umowa zostanie uznana za niespełniającą warunków do uznania jej za umowę o dzieło, lecz za umowę zlecenia lub o pracę, wówczas może to wiązać się z obowiązkiem opłaty zaległych składek do ZUS. O ile raportowanie dotyczy umów zawartych od 1 stycznia 2021 r., tak kontroli podlegać mogą wszystkie zawarte umowy o dzieło, toteż zachęcamy do analizy treści zawartych umów o dzieło oraz charakteru wykonywanych na ich podstawie prac pod kątem spełniania warunków określonych dla umów o dzieło.