23 czerwca 2023 r. zmianie uległo rozporządzenie Komisji Europejskiej 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (dalej: GBER). Efektem zmian rozporządzenia GBER jest nowelizacja polskiego rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.
Poniższe zasady mają zastosowanie do Decyzji o Wsparciu wydawanych od 1 stycznia 2024 r.
1. Dłuższy termin obowiązywania decyzji o wsparciu.
12 lat – w przypadku nowej inwestycji zlokalizowanej na terenie województwa dolnośląskiego, województwa wielkopolskiego lub w gminach należących do regionu warszawskiego stołecznego.
14 lat – w przypadku nowej inwestycji zlokalizowanej w regionie o maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszącej 30% lub 40%, czyli na obszarach należących do województw: pomorskiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, zachodniopomorskiego oraz do regionu mazowieckiego regionalnego, z wyjątkiem podregionu siedleckiego.
2. Zakaz wydawania decyzji o wsparciu na inwestycje odtworzeniowe
Nowo dodany przepis rozporządzenia wprost wskazuje, że:
- decyzji o wsparciu nie wydaje się na inwestycje odtworzeniowe.
W uzasadnieniu do projektu znajdziemy informację, że inwestycja odtworzeniowa nie stanowi inwestycji początkowej, a jako jej przykład można wskazać:
- naprawy, remonty, nakłady niezbędne do odtworzenia majątku, wymiana poszczególnych elementów procesu produkcyjnego bez jego całościowej zmiany.
3. Zmiana maksymalnej dopuszczalnej wartości pomocy regionalnej
Dotychczasowe progi, które decydowały o kalkulacji maksymalnej dopuszczalnej wartości pomocy udzielanej przedsiębiorcy na realizację dużego projektu inwestycyjnego, zwiększono:
- do 110 mln euro z 100 mln euro,
- do 55 mln euro z 50 mln euro.
4. Inwestycja tego samego przedsiębiorcy
Nowelizacja wprowadziła pojęcie „taka sama lub podobna działalność”, które zgodnie z rozporządzeniem GBER oznacza:
- działalność w tej samej klasie (czterocyfrowy kod numeryczny) statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej (NACE Rev. 2).
W związku z powyższym inwestycje uznaje się za część wcześniej rozpoczętej nowej inwestycji, jeśli związana jest z taką samą lub podobną działalnością, a do tego rozpoczęta:
- przez tego samego lub innego przedsiębiorcę z tej samej grupy kapitałowej,
- w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prac nad nową inwestycją w tym samym podregionie (NUTS 3).
5. Warunki rynkowe
W odniesieniu do nabycia:
- wartości niematerialnych i prawnych,
- środków trwałych,
- aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił.
Dodano definicję nabycia na warunkach rynkowych, co zgodnie z rozporządzeniem GBER oznacza:
- że warunki transakcji między umawiającymi się stronami nie różnią się od tych, jakie określiłyby niezależne przedsiębiorstwa, i nie zawierają jakiegokolwiek elementu zmowy. Każda transakcja, która wynika z otwartego, przejrzystego i niedyskryminującego postępowania, jest uznawana za spełniającą zasadę ceny rynkowej.
6. Dywersyfikacja procesu produkcji
Obecnie warunek przekroczenia przez koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą co najmniej 200% wartości księgowej ponownie wykorzystywanych aktywów przy dywersyfikacji produkcji dotyczy wszystkich przedsiębiorców. W poprzednim stanie prawnym dotyczył wyłącznie dużych przedsiębiorców.