24 maja 2022 r. Rada Ministrów przyjęła projekt dotyczący pracy zdalnej i badania trzeźwości pracowników.
Kontrola trzeźwości pracowników
Zgodnie z projektowanymi zmianami pracodawca będzie mógł wprowadzić prewencyjną kontrolę trzeźwości pracowników oraz środków działających podobnie jak alkohol, gdy będzie to niezbędne:
- do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub
- ochrony mienia.
Pracodawcy chcący wprowadzić „u siebie” prewencyjne kontrole trzeźwości będą musieli określić sposób i zasady ich przeprowadzania w:
- regulaminie pracy,
- układzie zbiorowym,
- obwieszczeniu (gdy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym lub nie ma obowiązku ustalania regulaminu).
Praca zdalna
Nadchodzące zmiany mają również:
- wprowadzić do porządku prawnego na stałe pracę zdalną (obecnie praca zdalna „funkcjonuje” jedynie w ramach tzw. ustawy Covidowej),
- uchylić przepisy kodeksu pracy, które dotyczą telepracy.
Jednymi z obowiązków pracodawcy związanymi z pracą w formie zdalnej, będzie konieczność:
- zapewnienia pracownikowi materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych niezbędnych do jej wykonywania
- pokrycia kosztów energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych.
Kiedy ustawa wejdzie w życie?
Zgodnie z zapowiedziami przyjęty przez RM projekt ma zostać niebawem przekazany do Sejmu. Sama ustawa, zgodnie z propozycją ustawodawcy ma wejść w życie:
- w terminie 14 dni od jej uchwalenia – przepisy dotyczące kontroli trzeźwości,
- w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania stanu epidemii – przepisy dotyczące pracy zdalnej.