O nowych obowiązkach dotyczących zapewnienia odpowiedniej infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych pisaliśmy tutaj.
Dla przypomnienia wskazujemy, że w terminie do 1 stycznia 2025 r. podmioty posiadające status “dużego przedsiębiorcy”, są zobowiązane zapewnić konkretną liczbę punktów ładowania dla samochodów elektrycznych w zależności od posiadanych miejsc postojowych.
Realizując powyższy obowiązek, może powstać wątpliwość, czy punkty ładowania stanowią odrębny środek trwały, czy zwiększają wartość już istniejącego środka trwałego np. budynku.
W interpretacji indywidualnej z 31 lipca 2019 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.314.2019.2.SP Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z argumentacją wnioskodawcy, że punkty ładowania stanowią odrębny środek trwały podlegający amortyzacji:
- Ładowarka jest zdatna do użytku w takiej postaci, w jakiej zostanie zamontowana oraz posiada wszystkie elementy konstrukcyjne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jako całość zgodnie z przeznaczeniem. Jednocześnie mając na uwadze sposób jej zamontowania w budynku, należy uznać, iż nie jest ona trwale związana z budynkiem, gdyż można go odłączyć bez uszkodzenia konstrukcji budynku, jak również składających się na ten system urządzeń. W ocenie Spółki zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych każdą z ładowarek można wyodrębnić jako środek trwały z grupy 4.
Instalując punkt ładowania, należy rozważyć także kwestię jego ewentualnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości, w świetle projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który wpłynął już do Sejmu.
Jeżeli są Państwo zainteresowani:
- ustaleniem, czy i w jakim zakresie obowiązki instalacji punktów ładowania dotyczą Państwa organizacji,
- rozstrzygnięciem ewentualnych wątpliwości prawnych i podatkowych związanych z samą instalacją punktów ładowania
– zapraszamy do kontaktu.