Na podstawie ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych przedsiębiorcy mogą zwrócić się do Prezesa URE z wnioskiem o przyznanie pomocy publicznej z tytułu przenoszenia kosztów zakupu uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na ceny energii elektrycznej zużywanej do wytworzenia produktów w sektorze lub podsektorach energochłonnych.
O powyższą rekompensatę mogą zwrócić się również podmioty działające na podstawie:
- zezwolenia strefowego,
- działające na podstawie decyzji o wsparciu.
Powstała wątpliwość, czy otrzymana rekompensata stanowi przychód zwolniony dla tych podmiotów.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 24 sierpnia 2024 r. sygn. I SA/Gd 331/24 – rekompensaty takie nie stanowią przychodu zwolnionego.
WSA stwierdził, że:
- W ocenie Sądu rację przy tym należy przyznać Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej, że za takie dochody uznać należy dochody bezpośrednio generowane, będące nieodzownym następstwem (efektem) tak rozumianej, jak w podanej definicji, aktywności przedsiębiorcy, nie zaś dochody związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
- Natomiast nie stanowią tak rozumianych dochodów przysporzenia opisane we wniosku. Choć pozostają w związku z działalnością produkcyjną prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE, to jednak nie są dochodami z takiej działalności. Wbrew twierdzeniom Spółki, nie są one nieodłącznym elementem, czy też nieodłącznym następstwem tej działalności, stosownie do uzyskanego zezwolenia.
Warto również wspomnieć, że rekompensaty dla sektorów lub podsektorów energochłonnych nie korzystają ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy p CIT (tak w uzasadnieniu ustnym wskazał NSA w wyroku z 9 lipca 2024 r. sygn. II FSK 397/24).
Cytowany wyrok jest nieprawomocny – czekamy na ostateczne rozstrzygnięcie NSA w tym zakresie.