Okres po pojawieniu się pierwszej tarczy antykryzysowej upłynął dla przedsiębiorców pod znakiem składania wniosków o dofinansowania. Proces ten nie przebiegł bez problemów i kontrowersji, o których informowaliśmy Państwa na blogu. Na pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i otrzymaniu dofinansowania ta droga się jednak nie kończy. Obecnie nadchodzi czas rozliczeń otrzymanych dofinansowań i organizacja tego procesu pozostawia wiele do życzenia.
Wspieramy naszych Klientów na każdym etapie procesu związanego z dofinansowaniami i pragniemy zwrócić Państwa uwagę na kilka zagadnień, które w toku rozliczania otrzymanych świadczeń mogą okazać się problematyczne, tj.:
- kwestia sposobu ustalenia i rozliczenia kwoty wykorzystanego dofinansowania do wynagrodzenia pracowników w przypadku otrzymywania przez pracownika w okresie rozliczeniowym wynagrodzenia chorobowego, wynagrodzenia urlopowego, lub otrzymywania przez tego pracownika innych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków publicznych (np. zasiłki z ZUS),
- kwestia rozliczenia w przypadku rozpoczęcia pobierania świadczenia w innym dniu niż pierwszy dzień miesiąca (rozpoczęcie od np. 10 dnia danego miesiąca i otrzymanie dofinansowania na okres miesiąca rozumianego jako 30 kolejnych dni kalendarzowych następujących po sobie a nie na okres pełnych miesięcy kalendarzowych) – nie jest jasne jaki podział zastosować w tym przypadku, a brak jest wyraźnych wytycznych co do tego sposobu postępowania.
Remedium na wskazane powyżej bolączki mógłby okazać się zapowiadany kalkulator mający ułatwić dokonywanie rozliczeń i pomóc w rozstrzygnięciu wątpliwości. Niemniej jednak aktualnie nadal jest on przygotowywany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a spodziewana data jego ukazania się nie została ujawniona przez Ministerstwo. Powyższe powoduje, że Wojewódzkie Urzędy Pracy nie mają jednolitej praktyki, a ich stanowiska co do sposobu rozliczenia czasami są rozbieżne.
W ostatnich dniach pojawiła się możliwość dokonania rozliczenia przez portal praca.gov.pl. Opublikowana instrukcja ma na celu ułatwienie dokonywania rozliczeń i może być częściową odpowiedzią na wyszczególnione powyżej problemy, jednakże po raz kolejny narzędzia dane przedsiębiorcom są albo niewystarczające, albo niekompletne. Gdybyście napotkali Państwo przytoczone tu przez nas lub inne problemy zachęcamy do kontaktu.