W lipcu 2024 r. dużo działo się w MDR-ach:
- wydana została pierwsza interpretacja indywidualna dotycząca raportowania schematów (więcej można przeczytać tutaj), a
- Trybunał Konstytucyjny uznał część przepisów MDR za niezgodne z Konstytucją (więcej można przeczytać tutaj).
Na zakończenie miesiąca, TSUE w wyroku z 29 lipca 2024 r. o sygn. C‑623/22, w przedmiocie pytań zadanych przez Cour constitutionnelle (trybunał konstytucyjny Belgi) stwierdził, że regulacje MDR są, co do zasady, zgodne z prawem unijnym.
TSUE zasadniczo podzielił stanowisko przedstawione wcześniej przez Rzecznika Generalnego w opinii z 29 lutego 2024 r. i wskazał m.in, że:
- każdy rodzaj podatków lub opłat może być przedmiotem agresywnego planowania podatkowego, więc różne rodzaje podatków mogą być przedmiotem raportowania – ze względu na cel dyrektywy,
- przykładowo pojęcia takie jak „uzgodnienie”, „uczestnik uzgodnienia” czy „cechy rozpoznawcze” nie naruszą zasady pewności prawna, zasady legalności w prawie karnym lub poszanowania życia prywatnego gwarantowanych w Karcie praw podstawowych,
- rozstrzygnięcie dotyczące tajemnicy zawodowej adwokatów z wyroku C‑694/20, można rozszerzyć wyłącznie na profesjonalistów wykonujących działalność zawodową zgodnie z jednym z tytułów zawodowych wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. a) dyrektywy 98/5 (co ciekawe w przypadku Polski nie są tam wskazani doradcy podatkowi),
- ograniczenie prawa do ochrony życia prywatnego, z jakim wiąże się obowiązek zgłoszenia MDR, jest uzasadnione.
Rozstrzygnięcie TSUE wskazuje, że instytucje unijne nie zamierzają rezygnować z regulacji MDR. Możemy mieć jedynie nadzieję, że Ministerstwo Finansów pochyli się nad dostosowaniem polskich regulacji poprzez nowelizację przepisów lub choć wznowienie działania forum MDR, w celu wyjaśnienia licznych wątpliwości.