Obowiązek elektronicznego dokonywania wpisów ma przyspieszyć i uprościć postępowanie rejestrowe. Co w praktyce oznaczają zbliżające się zmiany?
Z dniem 1 lipca 2021 r. wejdą w życie istotne zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym. Wpisy w KRS będą dokonywane w formie elektronicznej:
- obowiązkowo i wyłącznie – przez przedsiębiorców podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców KRS;
- opcjonalnie (wciąż dopuszczalna tradycyjna papierowa forma) – przez podmioty wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Praktyczne aspekty zmian
Zmiany w sposobie dokonywania wpisów w KRS będą miały od 1 lipca 2021 r. praktyczny wpływ na wiele istotnych kwestii jak:
- podpisywanie wniosków – możliwe wyłącznie przy pomocy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego lub podpisu zaufanego e-PUAP przez reprezentanta Spółki lub profesjonalnego pełnomocnika;
- załączanie aktów notarialnych – zamiast skanu aktu notarialnego wymagane będzie wskazanie numeru, pod którym notariusz zarejestrował akt w funkcjonującym od kilku lat Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych;
- podpisywanie i załączanie dokumentów innych niż akty notarialne:
- powinny mieć postać elektroniczną i być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym;
- jeżeli załączniki zostaną sporządzone w postaci papierowej to powinny zostać poświadczone elektronicznie przez notariusza lub występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika (adwokata lub radcę prawnego);
- jeżeli załączniki zostaną sporządzone w postaci papierowej a przedsiębiorca zdecyduje się działać samodzielnie to zobowiązany będzie załączyć elektroniczne kopie dokumentów (skany), a ich oryginały w tradycyjnej formie papierowej doręczyć do KRS w terminie 3 dni od złożenia elektronicznego wniosku;
- opłacanie wpisów – system teleinformatyczny będzie wymuszał uiszczenie opłaty;
- wymiana korespondencji pomiędzy wnioskodawcą a KRS – następować będzie wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;
- postać akt rejestrowych – prowadzone będą w systemie teleinformatycznym – pobrać dokumenty z systemu teleinformatycznego KRS będzie mógł każdy.
Przedstawione zmiany należy ocenić pozytywnie jako mające ułatwić i przyspieszyć procedury dokonywania wpisów w KRS, przy czym ocena ich faktycznego funkcjonowania dopiero przed nami. Pozostaje liczyć, że wątpliwości w zakresie praktycznego funkcjonowania zmian i systemu teleinformatycznego będzie mniej niż początkowo przy elektronicznym składaniu sprawozdań finansowych.