Uchwała NSA…
Rok temu pisaliśmy artykuł o uchwale NSA w sprawie treści zawiadomień o zawieszeniu biegu przedawnienia wskutek wszczęcia postępowania karnoskarbowego, która miała rozwiać wątpliwości, jakie pojawiły się w związku z nieprecyzyjnym określeniem treści tych zawiadomień w przepisach ordynacji podatkowej.
Poszerzony skład sądu orzekł, że dla skutecznego zawiadomienia wystarczy poinformowanie podatnika, że bieg terminu został zawieszony wskutek przesłanki z art. 70 § 6 pkt 1 ordynacji.
…niezgodna ze standardami unijnymi.
Wrocławski WSA jako pierwszy odstąpił od stosowania uchwały NSA powołując się na jej sprzeczność z prawem unijnym, a przede wszystkim z zasadą pewności prawa i zasadą prawa do obrony wobec uznania pierwszeństwa prawa UE.
Zdaniem WSA:
- jednym z kluczowych elementów dochodzenia swoich praw przed sądem jest możliwość skutecznego podnoszenia zarzutów przedawnienia przez podatnika,
- natomiast przy braku wystarczających informacji na ten temat ciężko jest mu sformułować zarzuty co do prawidłowości zawieszenia takiego terminu przedawnienia w związku z wszczęciem postępowania karnoskarbowego.
Wrocławski sąd podsumował, że zapoznanie się z rzeczywistymi argumentami organu mieści się w zakresie prawa do obrony, a taka sytuacja jest niemożliwa, gdy podatnik nie zna zarzutów KKS.
W tym kontekście nie można pominąć, że praktyką organów, niejako usankcjonowaną przez uchwałę NSA, stało się nagminne wszczynanie postępowań karnych skarbowych tuż przed upływem pięcioletniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, jedynie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia.
Miejmy nadzieję, że to przełomowe orzeczenie nie jest tylko jedną wygraną bitwą w grze, w której stawką są prawa podatnika, i w dalszej perspektywie przyczyni się do zmiany standardu orzeczniczego sądów administracyjnych i praktyki organów.
Opracowano na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 lipca 2019 r. sygn. I SA/Wr 365/19, sygn. I SA/Wr 366/19,
Uchwała NSA dnia 18 czerwca 2018 r. sygn. I FPS 1/18.