Do podpisu Prezydenta przekazany został projekt nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który istotnie zmodyfikuje podatek od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.
Najistotniejsza zmiana wynikająca z nowelizacji dotyczy doprecyzowania definicji „budynku” i „budowli”.
W tym zakresie wskazujemy, że nowelizacja przewiduje m.in.:
- wybrany katalog budowli podlegających opodatkowaniu,
- zawężenie katalogu urządzeń budowlanych uznanych za budowle podlegających opodatkowaniu, wyłącznie do tych, które są bezpośrednio związane z budynkiem lub budowlą i niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
- wyłączenie z definicji budynku – obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone, m.in. materiały sypkie, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność.
Dodatkowo wiele kwestii może wzbudzić wątpliwości w zakresie stosowania nowych przepisów – przykładowo:
- co kwalifikować jako „wolnostojące trwale związane z gruntem instalacje przemysłowe”,
- jak rozumieć pojęcie „urządzenia budowlanego”.
Nasze doświadczenia wskazują, że rozliczenie podatku do nieruchomości bardzo często prowadzone jest na podstawie danych z deklaracji na podatek od nieruchomości z poprzedniego roku, bez istotnej weryfikacji czy w przedmiocie opodatkowania nie zaszły zmiany.
Zbliżająca się nowelizacja może być dobrym momentem na:
- przegląd poprawności pozycji wykazywanych w deklaracji na podatek od nieruchomości pod kątem przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.,
- ewentualną zmianę praktyki w zakresie pozycji, co do których nie ma pewności, że stosowane podejście było poprawne (ewentualna zmiana w wykazywanych pozycjach podatku od nieruchomości w związku ze zmianą przepisów może nie być postrzegana przez organy podatkowe, jako coś nietypowego wymagającego dodatkowej weryfikacji).
Mając na uwadze powyższe, proponujemy rozważyć przeprowadzenie:
- identyfikacji poszczególnych środków trwałych jako budynków lub budowli w zakresie nowych definicji,
- analizy pozycji, co do których nie ma pewności, że stosowane podejście było poprawne,
- weryfikacji poprawności migracji danych z deklaracji podatku od nieruchomości składanych w 2024 r do deklaracji w podatku od nieruchomości składanej w 2025 r.
Równocześnie wskazujemy, że ustawodawca, mając na uwadze potrzebę dostosowania się podatników do nowych przepisów, przewiduje możliwość złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości za 2025 r. do 31 marca 2025 r. (zamiast do 31 stycznia 2025 r.), jednak po spełnieniu odpowiednich warunków.
Jeżeli są Państwo zainteresowani wsparciem TLA w tym temacie – zapraszamy do kontaktu.