pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Zwrot za podróż służbową samochodem elektrycznym 

TLA Kancelaria > CIT > Zwrot za podróż służbową samochodem elektrycznym 
Zwrot za podróż służbową samochodem elektrycznym

Wydana interpretacja indywidualna dotyczyła zwrotu pracownikowi kosztów za podróże służbowe odbyte samochodem elektrycznym pracownika.   

W myśl obowiązujących przepisów zwrot pracownikowi kosztów podróży służbowej własnym pojazdem będzie zwolniony z PIT, jeśli będzie się mieścił w limitach określonych w: 

– czyli w ramach tzw. “kilometrówki”. 

Problem polega na tym, że przepisy o kilometrówce odnoszą się do pojemności silnika, której w przypadku pojazdów elektrycznych brak. 

W komentowanej interpretacji z 22 lutego 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM organ stwierdził, że: 

  • w przypadku zwrotu kosztów przejazdu z tytułu odbycia podróży służbowej prywatnym samochodem osobowym o napędzie elektrycznym nie ma zastosowania kilometrówka, więc 
  • zwrot kosztów przejazdu w całości korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT (nie jest ograniczony limitem). 

Z pozoru bardzo korzystna dla posiadaczy samochodów elektrycznych interpretacja już nie jest tak korzystna dla samego pracodawcy, który koszty zwraca. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy o CIT: 

  • Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika: 
  1. w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) – w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu, 
  1. w jazdach lokalnych w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. 

Jeżeli więc stosowaną przez organ logikę o braku zastosowania kilometrówki przeniesiemy na grunt CIT, okaże się, że pracodawca będzie pozbawiony możliwości „wrzucenia w koszty” zwrotu za podróż służbową odbytą prywatnym samochodem o napędzie elektrycznym, a z pozoru pozytywna interpretacja podatkowa, ma faktycznie negatywne „drugie dno”. 

Liczymy, że ustawodawca wyeliminuje problem, zanim dotknie on coraz liczniejsze grono pracodawców, których pracownicy posiadają samochody elektryczne. 

Student V roku prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wiedzę teoretyczną zdobywaną na studiach stara się przekuć w doświadczenie zawodowe poprzez bieżące wsparcie działu podatkowego. Ukończył Comparative Law School na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Na co dzień pomaga w projektach dotyczących szeroko pojętego prawa podatkowego m.in. w kontrolach podatkowych, podatku VAT czy cenach transferowych. Prywatnie pasjonat sportu, dobrej książki oraz podróży.

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

doręcznie pisma
NSA: Doręczenie pisma z pominięciem pełnomocnika jest niewiążące
28 czerwca 2022
Czy infrastruktura „okołoprodukcyjna” jest kosztem kwalifikowanym w PSI? 
22 czerwca 2022
KSeF dopiero od 2024 roku?
15 czerwca 2022

Archiwa