Wydana interpretacja indywidualna dotyczyła zwrotu pracownikowi kosztów za podróże służbowe odbyte samochodem elektrycznym pracownika.
W myśl obowiązujących przepisów zwrot pracownikowi kosztów podróży służbowej własnym pojazdem będzie zwolniony z PIT, jeśli będzie się mieścił w limitach określonych w:
– czyli w ramach tzw. “kilometrówki”.
Problem polega na tym, że przepisy o kilometrówce odnoszą się do pojemności silnika, której w przypadku pojazdów elektrycznych brak.
W komentowanej interpretacji z 22 lutego 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM organ stwierdził, że:
- w przypadku zwrotu kosztów przejazdu z tytułu odbycia podróży służbowej prywatnym samochodem osobowym o napędzie elektrycznym nie ma zastosowania kilometrówka, więc
- zwrot kosztów przejazdu w całości korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT (nie jest ograniczony limitem).
Z pozoru bardzo korzystna dla posiadaczy samochodów elektrycznych interpretacja już nie jest tak korzystna dla samego pracodawcy, który koszty zwraca. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 ustawy o CIT:
- Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika:
- w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) – w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
- w jazdach lokalnych — w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
Jeżeli więc stosowaną przez organ logikę o braku zastosowania kilometrówki przeniesiemy na grunt CIT, okaże się, że pracodawca będzie pozbawiony możliwości „wrzucenia w koszty” zwrotu za podróż służbową odbytą prywatnym samochodem o napędzie elektrycznym, a z pozoru pozytywna interpretacja podatkowa, ma faktycznie negatywne „drugie dno”.
Liczymy, że ustawodawca wyeliminuje problem, zanim dotknie on coraz liczniejsze grono pracodawców, których pracownicy posiadają samochody elektryczne.