pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Bezpiecznik prawno-podatkowy – VAT w transakcjach międzynarodowych

TLA Kancelaria > Bezpiecznik > Bezpiecznik prawno-podatkowy – VAT w transakcjach międzynarodowych

Stosowanie stawki 0% VAT przy WDT, eksporcie czy transakcjach trójstronnych, jak również VAT neutralny podatkowo przy WNT czy imporcie (pod pewnymi warunkami) wydają się standardem. Nie zapominajmy, że to wszystko jest możliwe tylko w przypadku dysponowania odpowiednią dokumentacją w odpowiednim czasie. 

 

Na właściwe rozliczenie VAT transakcji międzynarodowej duży wpływ ma przepływ informacji między działem księgowości a działami handlowym (dział sprzedaży, zakupów czy logistyki) 

 

Bardzo często to właśnie pracownicy działu handlowego kontaktują się z kontrahentem i ustalają warunki transakcji, takie jak: 

  • organizacja transportu, 
  • miejsce docelowe, 
  • warunki transportu (Incoterms). 

 

Pracownicy działu handlowego zazwyczaj jako pierwsi otrzymują również dokumenty dotyczące transportu – listy CMR, specyfikacje sztuk ładunku, faktury. Wszystkie te dokumenty mają duży wpływ na rozliczenie danej transakcji w VAT. 

 

Niestety często osoby te nawet nie zdają sobie sprawy jak istotnym jest: 

  • posiadanie we właściwym czasie odpowiednich dokumentów potwierdzających WDT / eksport – terminowo zgromadzone dokumenty potwierdzające WDT / eksport umożliwiają zastosowanie stawki 0% zamiast 23%, 
  • posiadanie odpowiednich dokumentów dotyczących WNT umożliwiających terminowe rozliczenie w deklaracji – sprawne przekazywanie do działu księgowości otrzymywanych faktur dotyczących WNT może pozwolić na terminowe rozpoznanie obowiązku podatkowego, a co za tym idzie – na brak, powodującego często wysokie koszty odsetek od zaległości (nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych), „rozjazdu” okresu rozpoznania VAT należnego i naliczonego; 
  • ustalenie warunków transportowych / zbadanie, co dzieje się z towarem po jego sprzedaży – w kontekście wystąpienia transakcji łańcuchowej i jej prawidłowego rozliczenia konieczne jest identyfikowanie i przekazywanie do działów księgowości informacji o realizowanej transakcji. 

 

Pamiętajmy, że właściwie każda nieprawidłowo rozliczona transakcja (która może być konsekwencją braku współpracy między działami w organizacji) może spowodować negatywne konsekwencje dla firmy, w szczególności finansowe. 

 

Z pomocą uniknięcia negatywnych konsekwencji może przyjść wdrożenie odpowiedniej procedury wewnętrznej w zakresie VAT określającej sprawne przekazywanie dokumentów oraz kluczowych informacji pomiędzy poszczególnymi działami danego przedsiębiorstwa. Procedura taka powinna określać przykładowo, że pracownik działu handlowego: 

  • ustala warunki transakcji z kontrahentemidentyfikując równocześnie czy towar będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży oraz w jakim terminie zostaną przesłane dokumenty ją potwierdzające, 
  • wstępne informacje o transakcji przekazuje do działu księgowości, 
  • po wystawieniu/otrzymaniu faktur – przekazuje je natychmiast do księgowości, 
  • po uzyskaniu innych dokumentów – podpina je pod właściwą fakturę i przekazuje do księgowości.  

 

Dlatego też rekomendowane jest wprowadzenie odpowiedniej procedury ograniczającej ryzyko wystąpienia nieprawidłowości, której wdrożenie może być tańsze i mniej dotkliwe niż ponoszenie konsekwencji zaistniałych błędów.

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Punkty ładowania – odrębny środek trwały?
6 listopada 2024
JPK_CIT – pytania i odpowiedzi. Część pierwsza  
31 października 2024
Nowa klasyfikacja kodów PKD
29 października 2024

Archiwa