Wystawianie faktur przez nabywcę, czyli tzw. samofakturowanie jest powszechnym i znanym zjawiskiem wśród podatników. Ze względu na obligatoryjność systemu KSeF od 1 lipca 2024 r. – powstaje pytanie, w jaki sposób ten proces fakturowania będzie przebiegać.
Nabywca, aby wystawić fakturę w imieniu sprzedawcy w KSeF – musi mieć stosowne uprawnienia. O procesie nadawania uprawnień – pisaliśmy tutaj.
Podatnik – sprzedawca (lub osoba fizyczna właściwie uprawniona przez podatnika), posiadający pełen zakres uprawnień – w tym uprawnienie do nadawania uprawnień w KSeF:
- z poziomu systemu KSeF musi wskazać podmiot (nabywcę), który będzie wystawiał faktury w ramach samofakturowania;
- jest to odrębne pole do zaznaczenia, przy nadawaniu uprawnień.
Po nadaniu uprawnień – nabywca będzie miał możliwość samofakturowania.
Oczywiście nabywca może nadać uprawnienia do wystawiania faktur osobie fizycznej (np. swojemu pracownikowi), jednak nie ma szczególnych pól, które mogłyby wyznaczyć, np. konkretnego pracownika dedykowanego wyłącznie do wystawiania faktur w procedurze samofakturowania.
Sprzedawca będzie miał w KSeF dostęp do faktur wystawionych przez nabywcę w ramach samofakturowania, a więc nabywca nie będzie musiał wysyłać do dostawcy numerów faktur wystawionych w KSeF.
Należy pamiętać, że samofakturowanie jest możliwe po spełnieniu warunków, zgodnie z ustawą o VAT i w tym zakresie KSeF nie zmienia przepisów. Procedura samofakturowania wymaga, aby między sprzedawcą a nabywcą była zawarta umowa o samofakturowanie:
- w umowie zawarte powinny być procedury zatwierdzania faktur przez sprzedawcę,
- w sytuacji wystawiania faktur w KSeF – sprzedawca musi nadać stosowne uprawnienia do wystawiania faktur w KSeF dla nabywcy.
Zwracamy uwagę, że warto przeanalizować dotychczasowe procedury zatwierdzania faktur przy samofakturowaniu i odpowiednio je dostosować, w kwestii korzystania z KSeF.