Za sprawą dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r., znana polskiej ustawie o VAT instytucja „magazynu konsygnacyjnego” uległa pewnym zmianom.
UE ujednoliciła zasady korzystania z call-off stock we wszystkich krajach UE, bowiem do tej pory, panował lekki bałagan:
- w Polsce funkcjonowała instytucja magazynu konsygnacyjnego typu „call-off stock” (dotyczyło to towarów przemieszczanych do Polski),
- natomiast, jeśli polscy podatnicy chcieli korzystać z magazynu konsygnacyjnego za granicą, to należało zweryfikować przepisy państwa, w którym ten magazyn miał być prowadzony, żeby ustalić, czy tego typu rozwiązanie tam funkcjonuje, bowiem niektóre ustawodawstwa w ogóle takiej instytucji nie przewidywały
- i w związku z tym krążyła po Internecie „nieformalna” lista krajów, w których funkcjonuje magazyn konsygnacyjny.
Co uległo zmianie?
1.Również towary handlowe
- dotychczas uproszczenia związane z korzystaniem z magazynu konsygnacyjnego nie były przewidziane dla towarów handlowych służących dalszej odsprzedaży, obecnie nie ma w tym zakresie ograniczeń;
2. Prowadzącym magazyn nie musi być tylko nabywca
- do końca 2019 r. w celu korzystania z magazynu konsygnacyjnego towary należało przemieścić do magazynu prowadzonego przez określonego nabywcę;
- obecne przepisy są bardziej liberalne: magazyn może być prowadzony przez podmiot inny niż nabywca, a do tego przewidziana jest nawet możliwość zastąpienia „docelowego” nabywcy przez inny podmiot;
3. Skrócenie terminu pobrania towarów
- żeby instytucja magazynu konsygnacyjnego miała zastosowanie, towary musiały być pobrane przez nabywcę w ciągu 24 miesięcy od dnia przetransportowania ich do danego kraju – teraz termin ten zostanie skrócony do 12 miesięcy;
4. Brak pobrania towarów = rejestracja na VAT przez dostawcę
- do tej pory w zakresie magazynu konsygnacyjnego funkcjonującego w Polsce, jeśli towary nie zostały pobrane przez nabywcę (w ciągu 24 miesięcy) – powstawał obowiązek podatkowy z tytułu WNT po stronie nabywcy,
- według nowych zasad, jeśli towary nie zostaną pobrane przez nabywcę (w ciągu 12 miesięcy) – powstanie obowiązek podatkowy dla dostawcy: dostawca będzie musiał zarejestrować się dla celów VAT w państwie, w którym prowadzony jest call-off stock, w celu rozpoznania tam nietransakcyjnego przemieszczenia towarów;
5. NIE dla podmiotów posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności
- z instytucji tej nie mogą korzystać podmioty posiadające stałe miejsce prowadzenia działalności (FE) w państwie, do którego towary są przemieszczane, czyli w miejscu prowadzenia magazynu.
W związku z zaistniałymi zmianami, podmioty które dotychczas korzystały z instytucji call-off stock powinny zrewidować podejmowane czynności i sprawdzić, czy nadal postępują prawidłowo. W kolejnym alercie dotyczącym call-off stock, przedstawimy konsekwencje tych zmian – korzyści i ryzyka, jakich mogą spodziewać się podatnicy.