Praca zdalna i kontrola trzeźwości pracowników to nie wszystko, co Rząd zamierza zmienić w obowiązującym kodeksie pracy. Planowana nowelizacja kodeksu pracy ma implementować do polskiego porządku prawnego dwie unijne dyrektywy:
- w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej,
- sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.
Zmiany będą dotyczyły m.in. „rozszerzenia” obowiązków informacyjnych pracodawcy.
Nowe (czyli jakie) obowiązki informacyjne pracodawców
Obecnie obowiązujące przepisy nakładają na pracodawców obowiązki udzielania pracownikom informacji takich jak m.in.:
- obowiązująca pracownika dobowa i tygodniowa norma czasu pracy,
- wymiar przysługującemu pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
- obowiązująca pracownika długość okresu wypowiedzenia umowy o pracę.
W celu wypełnienia ww. obowiązków pracodawcy często w praktyce stosują stworzone na ich potrzeby „gotowce”. Po wejściu w życie zapowiadanych zmian zakres obowiązkowych informacji udzielanych pracownikowi mocno się zmieni i będzie, m.in. obejmował informację o:
- prawie pracownika do szkoleń,
- obowiązującej pracownika procedurze rozwiązania umowy o pracę, czy
- innych niż określone w umowie o pracę składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych
Jak przygotować się do zmian?
W związku z planami ustawodawcy, pracodawcy przede wszystkim powinni:
- przeglądnąć stosowaną dokumentację związaną z zatrudnieniem pracowników oraz
- uzupełnić brakujące informacje.
Sankcje
Za braki w obowiązkach informacyjnych, pracodawca będzie podlegać karze. Grzywna za takie wykroczenie będzie wynosić od 1.000 do 30.000 zł.
Zgodnie z zapowiedziami ustawodawcy opisane zmiany mają już niedługo wejść w życie (pierwsze informacje wskazywały na datę 1 sierpnia 2022 r., dziś nieoficjalnie mówi się o 1 styczna 2023 r.).