Pojekt ustawy z 15 marca 2023 r. dot. KSeF przedstawił rozwiązania modelu wystawiania faktur w przypadku okresu awarii KSeF, tj.:
- awarii, o której MF poinformuje w BIP:
- komunikat będzie również zamieszczony za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego,
- a w przypadku braku możliwości powyżej – informacja będzie mogła być zamieszczona w środkach społecznego przekazu;
- jak również ze względów leżących po stronie podatnika.
Pomimo awarii systemu (czyli technicznym brakiem możliwości przesłania plików do KSeF):
- podatnik będzie musiał wystawiać faktury zgodnie z uzgodnionym wzorem, czyli schemą,
- wobec tego w tym zakresie dla podatnika nic się nie zmieni, faktura dalej będzie musiała spełniać wymagania zgodności ze schemą, przy czym
- jeśli awaria będzie leżała po stronie KSeF – dopuszczalna jest forma papierowa i elektroniczna,
- jeśli awaria będzie leżała po stronie podatnika – wówczas fakturę należy wystawić w formie elektronicznej.
Walidacja faktury wystawionej w okresie awarii
Faktura wystawiona zgodnie ze schemą, ale jednak poza KSeF ze względu na awarię:
- leżącą po stronie KSeF – podatnik będzie mieć 7 dni na przesłanie faktury do KSeF,
- leżącą po stronie podatnika musi być przesłana do KSeF nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu ich wystawienia.
Data wystawienia a data otrzymania
Co istotne, w takim przypadku będziemy mieć do czynienia z wyjątkowym momentem określającym datę wystawienia – będzie to data wykazana przez sprzedawcę na fakturze, czyli data wskazana w polu P_1.
Odpowiednio – datę otrzymania takiej faktury uznaje się datę faktycznego jej otrzymania przez nabywcę. Jednak jeśli data faktycznego otrzymania tej faktury będzie późniejsza niż data przydzielenia numeru ID w KSeF, za datę otrzymania uznaje się datę przydzielenia tego numeru.
Kary
Nieprzesłanie faktury po okresie awarii do KSeF lub wystawienie jej niezgodnie ze wzorem w okresie awarii będzie skutkowało nałożeniem kary pieniężnej w drodze decyzji:
- do 100% kwoty podatku na fakturze,
- do 18,7% wartości faktury – w przypadku faktury bez wykazanego podatku.
Niewątpliwie dobrym krokiem jest zauważenie, że podatnik również może mieć problem z wysłaniem faktur do KSeF z przyczyn technicznych (awaria Internetu, serwerów, oprogramowania itp.), jednakże wysyłanie faktury nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu ich wystawienia jest niewątpliwie okresem krótkim. Należy mieć więc nadzieję, że w takim przypadku nie dojdzie jednak do wymierzenia kary.