pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Nowy Rok – Nowe MDR?

TLA Kancelaria > MDR > Nowy Rok – Nowe MDR?

Podatnicy doczekali się pierwszej interpretacji ogólnej w zakresie MDR. Minister Finansów sprezentował wprost pod choinkę, bo 24 grudnia 2024 r. „Interpretację ogólną w sprawie kwalifikacji umów leasingu operacyjnego na gruncie przepisów o schematach podatkowych”. 

Wydanie interpretacji: 

  • nie będzie przełomem dla podmiotów korzystających ze wsparcia doradców w temacie MDR, bo Ci w 99% przyjmowali już od 2019 r. stanowisko zaprezentowane właśnie  
    w interpretacji, ale  
  • daje przede wszystkim nadzieję, że kompetentni ludzie z MF pochylają się właśnie nad reformą „nieproporcjonalnego” (nakład pracy do efektu) systemu MDR. 

W trakcie, wielu przeprowadzonych przez TLA audytów MDR lub szkoleń w tym zakresie, sprawa leasingu operacyjnego w kontekście raportowania, była dość popularnym tematem. Najczęściej: 

  • pion księgowo-finansowy, „coś czytał w Internecie”, że trzeba raportować (te sprawy pojawiały się na szkoleniach), 
  • leasingodawcy wysyłali informację „jako promotorzy”, wskazując z ostrożności, że nie mogą wykluczyć, że produkt finansowy, w który właśnie zaopatrzają klienta stanowi schematu podatkowy – podając nawet uzyskane NSP (tak działa kilka banków). 

MF potwierdziło właśnie to, co kompetentny doradca wyczytał 6 lat temu z przepisów i objaśnień podatkowych w zakresie MDR wydanych 31 stycznia 2019 r.: 

  • (…) nieuzasadnione jest raportowanie schematów podatkowych przez leasingodawców w przypadku, gdy (…) leasingodawca, co do zasady, nie ma wiedzy czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy
  • przy czym leasingodawca nie ma obowiązku aktywnego poszukiwania motywów leasingobiorcy w kontekście spełnienia kryterium głównej korzyści, 
  • to leasingobiorca powinien odpowiedzieć na pytanie, czy kryterium głównej korzyści spełnia tj.: 
    • czy tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe; 
    • czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy. 

Oczywiście zawarcie umowy leasingu może być schematem. Podając przykład spełnienia kryterium głównej korzyści często podaję przykład przyśpieszenia decyzji o wymianie floty w listopadzie/grudniu 2018 r. w kontekście wchodzących ograniczeń zaliczenia w KUP (limit 150 000 PLN) dla samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r. 

Wydana interpretacja, kolejny raz potwierdza, że kompleksowa analiza przepisów prawa przez doradcę we właściwym momencie może pomóc w prawidłowym zidentyfikowaniu ciążących na podatniku obowiązków oraz zaoszczędzić czas i pieniądze.

Niestety znam podmioty, które od 2019 r. po informacji z banku uznającego się za promotora dzielnie raportują – jak się okazuje zupełnie niepotrzebnie. 

Jeżeli są Państwo zainteresowani wsparciem TLA w temacie – zapraszamy do kontaktu. 


Radca prawny, absolwent Prawa i Ekonomii – jednak najbardziej ceni wiedzę i doświadczenie zdobyte w praktyce. Interdyscyplinarne przygotowanie zawodowe umożliwia mu kompleksową realizację projektów związanych z szeroko pojętymi przekształceniami i zmianami organizacyjnymi polegającymi na tworzeniu nowych struktur prawnych. E-mail: maciej.kubica@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Safe harbour dla pożyczek – stopa procentowa i marże na 2025 r.
20 stycznia 2025
Uzupełniający urlop macierzyński – nowe uprawnienie dla pracowników
15 stycznia 2025
Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy w 2025 r.  
9 stycznia 2025

Archiwa