Podatnicy doczekali się pierwszej interpretacji ogólnej w zakresie MDR. Minister Finansów sprezentował wprost pod choinkę, bo 24 grudnia 2024 r. „Interpretację ogólną w sprawie kwalifikacji umów leasingu operacyjnego na gruncie przepisów o schematach podatkowych”.
Wydanie interpretacji:
- nie będzie przełomem dla podmiotów korzystających ze wsparcia doradców w temacie MDR, bo Ci w 99% przyjmowali już od 2019 r. stanowisko zaprezentowane właśnie
w interpretacji, ale
- daje przede wszystkim nadzieję, że kompetentni ludzie z MF pochylają się właśnie nad reformą „nieproporcjonalnego” (nakład pracy do efektu) systemu MDR.
W trakcie, wielu przeprowadzonych przez TLA audytów MDR lub szkoleń w tym zakresie, sprawa leasingu operacyjnego w kontekście raportowania, była dość popularnym tematem. Najczęściej:
- pion księgowo-finansowy, „coś czytał w Internecie”, że trzeba raportować (te sprawy pojawiały się na szkoleniach),
- leasingodawcy wysyłali informację „jako promotorzy”, wskazując z ostrożności, że nie mogą wykluczyć, że produkt finansowy, w który właśnie zaopatrzają klienta stanowi schematu podatkowy – podając nawet uzyskane NSP (tak działa kilka banków).
MF potwierdziło właśnie to, co kompetentny doradca wyczytał 6 lat temu z przepisów i objaśnień podatkowych w zakresie MDR wydanych 31 stycznia 2019 r.:
- (…) nieuzasadnione jest raportowanie schematów podatkowych przez leasingodawców w przypadku, gdy (…) leasingodawca, co do zasady, nie ma wiedzy czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy;
- przy czym leasingodawca nie ma obowiązku aktywnego poszukiwania motywów leasingobiorcy w kontekście spełnienia kryterium głównej korzyści,
- to leasingobiorca powinien odpowiedzieć na pytanie, czy kryterium głównej korzyści spełnia tj.:
- czy tego typu finansowanie zostało wybrane z uwagi na cele ekonomiczne, czy głównie cele podatkowe;
- czy obniżenie zobowiązania podatkowego na skutek rozpoznawania w danym roku podatkowym wyższych kosztów uzyskania przychodów z tytułu opłat leasingowych niż odpisów amortyzacyjnych było główną przesłanką zawarcia tej umowy.
Oczywiście zawarcie umowy leasingu może być schematem. Podając przykład spełnienia kryterium głównej korzyści często podaję przykład przyśpieszenia decyzji o wymianie floty w listopadzie/grudniu 2018 r. w kontekście wchodzących ograniczeń zaliczenia w KUP (limit 150 000 PLN) dla samochodów osobowych od 1 stycznia 2019 r.
Wydana interpretacja, kolejny raz potwierdza, że kompleksowa analiza przepisów prawa przez doradcę we właściwym momencie może pomóc w prawidłowym zidentyfikowaniu ciążących na podatniku obowiązków oraz zaoszczędzić czas i pieniądze.
Niestety znam podmioty, które od 2019 r. po informacji z banku uznającego się za promotora dzielnie raportują – jak się okazuje zupełnie niepotrzebnie.
Jeżeli są Państwo zainteresowani wsparciem TLA w temacie – zapraszamy do kontaktu.