pl+48 71 794 01 27
·
kancelaria@tla-kancelaria.pl
·
Pon - Pt 08:00-16:00
Śledź nas na Linkedin

Odmowa wydania opinii zabezpieczającej – B2B na celowniku skarbówki?

TLA Kancelaria > PIT > Odmowa wydania opinii zabezpieczającej – B2B na celowniku skarbówki?

W ostatnim czasie temat B2B coraz częściej pojawia się w przestrzeni publicznej m.in. za sprawą dyrektywy o pracy platformowej, czy zapowiadanych przez MRPiPS uprawnieniach dla Inspektorów pracy w zakresie nakazu zmiany umów cywilnoprawnych na umowę o pracę. 

Odmowa wydania przez Szefa KAS opinii zabezpieczającej (sygn. DKP3.8082.10.2023) w sprawie zmiany formy zatrudnienia z umowy o pracę na kontrakty B2B w pewnym zakresie wpisuje się w powyższy trend. 

Stan faktyczny wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej wyglądał następująco: 

  • wnioskodawca zamierzał założyć sp. z o.o., w której będzie posiadał 100% udziałów,  
  • następnie miałoby dojść do rozwiązania umów o pracę części pracowników i zawarcia kontraktów B2B z nowopowstałą sp. z o.o. 

Zdaniem Szefa KAS nie było wątpliwości, że korzyść podatkowa, polegająca na braku obowiązku pobrania podatku przez wnioskodawcę jako płatnika, jest sprzeczna z celami ustawy. 

W pierwszej kolejności Szef KAS wskazał na sprzeczność z przepisami, których celem jest: 

  • przeciwdziałanie wykorzystywaniu instytucji samozatrudnienia, w sytuacji, gdy działalność podatnika tylko formalnie stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, a w istocie nie różni się od pozostawania w stosunku pracy. 

W dalszej części uznał, że sprzeczność występuje również z przepisami, które mają ograniczać możliwość wyboru preferencyjnych form opodatkowania: 

  • Planowane Czynności są także sprzeczne z przedmiotem i celem przepisów art. 9a ust. 3 ustawy o PIT oraz art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, które ograniczają możliwość wyboru preferencyjnych form opodatkowania (na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT oraz w ustawie o ryczałcie) w przypadku, gdy uzyskuje się przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym (w przypadku ryczałtu także w roku poprzedzającym rok podatkowy) w ramach stosunku pracy. 

Szef KAS ocenił również, że:  

  • zmiana formy współpracy, opisana w stanie faktycznym, nie jest dostatecznie uzasadniona ekonomicznie i w gruncie rzeczy osiągnięcie korzyści podatkowej stanowi jeden z głównych celów, oraz  
  • całokształt dokonanych czynności ma charakter sztuczny zarówno pod względem ekonomicznym, jak i prawnym. 

Zdaniem Szefa KAS o fikcji samozatrudnienia może świadczyć m.in.: 

  • wykonywanie usług tylko na rzecz jednego podmiotu,  
  • podobny do UoP charakter pracy (pod kierownictwem zleceniodawcy, w miejscu i czasie przez niego wskazanym), 
  • korzystanie z infrastruktury zleceniodawcy,  
  • brak ryzyka gospodarczego lub zwiększenia zakresu jego odpowiedzialności. 

Czas pokaże, czy odmowa wydania opinii była pierwszym sygnałem zmiany kursu w zakresie tolerowania kontraktów B2B.  

Radca prawny, absolwent Prawa i Ekonomii – jednak najbardziej ceni wiedzę i doświadczenie zdobyte w praktyce. Interdyscyplinarne przygotowanie zawodowe umożliwia mu kompleksową realizację projektów związanych z szeroko pojętymi przekształceniami i zmianami organizacyjnymi polegającymi na tworzeniu nowych struktur prawnych. E-mail: maciej.kubica@tla-kancelaria.pl

Powiązane wpisy

Najnowsze wpisy

Planowane zmiany w VAT od 1 stycznia 2025 r. 
4 grudnia 2024
Kolejna interpretacja ogólna Ministra Finansów w sprawie WHT
2 grudnia 2024
JPK_CIT – podsumowanie  
28 listopada 2024

Archiwa