MF rozpoczęło konsultacje podatkowe projektu objaśnień podatkowych dotyczących stosowania obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. przepisów regulujących kwestie związane z domniemaniem oraz należytą starannością w zakresie weryfikacji rozliczeń drugiej strony transakcji z podmiotem z „raju podatkowego”.
Przypomnijmy (pisaliśmy już o tym w alercie):
- Obowiązek dokumentacyjny powstanie również, gdy rzeczywisty właściciel należności w rozumieniu CIT ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w „raju podatkowym” (dla tej sytuacji, gdzie bezpośrednim kontrahentem podmiotu nie będzie podmiot z raju podatkowego, limit dokumentacyjny wynosi 500 000 PLN);
- Obowiązuje przy tym domniemanie, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w „raju podatkowym”, w sytuacji gdy kontrahent podatnika (powiązany lub niepowiązany) dokonuje w roku podatkowym rozliczeń z takim podmiotem;
- Przy ustalaniu tych okoliczności podatnicy są obowiązani do dochowania należytej staranności.
W efekcie podatnik musi weryfikować, czy kontrahenci powiązani lub niepowiązani, z którymi podatnik realizuje transakcje przekraczające 500 tys. PLN, dokonują rozliczeń z podmiotami z rajów podatkowych. Jeżeli tak, podatnik musi sporządzić dokumentację cen transferowych.
Poniżej prezentujemy najważniejsze postanowienia projektu objaśnień oraz komentarze TLA do treści niektórych z nich:
- „Chodzi o rozliczenia odbywające się w roku podatkowym podatnika, a nie roku podatkowym drugiej strony transakcji.”
- „Przez rozliczenia z podmiotem rajowym należy rozumieć uregulowanie z kontrahentem rozrachunków (należności/zobowiązań). Rozliczenie może przyjąć różne formy, w zależności od uzgodnień między kontrahentami.” [też kompensata – przyp. TLA]
- „W wyniku ustalenia okoliczności, że druga strona transakcji dokonuje rozliczeń z podmiotem rajowym, zachodzi domniemanie, że rzeczywisty właściciel jest podmiotem rajowym. Dla podważenia tego domniemania konieczne jest wykazanie okoliczności przeciwnej, tj. tego, że rzeczywisty właściciel nie jest podmiotem rajowym.”
TLA: Podważenie domniemania niewątpliwie będzie stanowić spore obciążenie „administracyjne” dla podatników. Wielu z nich dla „świętego spokoju” może wybrać sporządzenie dokumentacji, które może okazać się dużo mniej czasochłonne, aniżeli ustalanie z kontrahentem ścieżki transferu płatności.
- „Dla dochowania należytej staranności przy dokonywaniu transakcji z podmiotami niepowiązanymi, niezależnie od miejsca ich rezydencji, wystarczające jest pozyskanie przez podatnika oświadczenia wiedzy od drugiej strony transakcji, z którego wynika, że ta druga strona transakcji nie dokonuje żadnych rozliczeń, w roku podatkowym podatnika, z podmiotem rajowym”
TLA: Warunek ten jest zbyt rygorystyczny. MF nie bierze pod uwagę opcji, iż kontrahent po prostu na pytanie nie odpowie (np. z uwagi na tajemnice handlowe). Wydaje się, iż wystarczającym dla zachowania należytej staranności byłoby samo zadanie pytania (np. na adres e-mail z którym podatnik utrzymuje stałą korespondencję), a nie pozyskanie oświadczenia;
- „Stopniowalność oczekiwań w zakresie standardu należytej staranności polega na stawianiu wyższych wymagań względem transakcji z podmiotami powiązanymi. W przypadku podmiotów powiązanych weryfikacja powinna być szersza, gdyż posiadają one większe możliwości współdziałania w ramach grupy dla weryfikacji istotnych okoliczności”
- W relacjach z podmiotami powiązanymi dochowanie standardu należytej staranności wymaga, poza uzyskaniem oświadczenia, weryfikacji informacji otrzymanych od podmiotu powiązanego, przykładowo: dokumentacja cen transferowych (local file, master file), informacja CbC; sprawozdanie finansowe wraz z raportem oraz opinią biegłego rewidenta; struktura właścicielska; opinia przedstawiciela zawodu zaufania publicznego (np. biegły rewident, adwokat, doradca podatkowy).
TLA: Pomimo faktu, iż podmioty działają w jednej grupie, pozyskiwanie wielu „wrażliwych” dokumentów od podmiotu powiązanego wskazanych przez MF (które ponadto wcale nie muszą zawierać danych o płatnościach do podmiotu z raju, pomimo faktycznego dokonywania takich płatności) może być dla podatników mocno utrudnione.
Kancelaria TLA będzie uczestniczyć w konsultacjach podatkowych i złoży uwagi do projektu. Już niebawem na naszym profilu Linkedin opublikujemy – dla celów dyskusji z obserwującymi – projekt uwag, które zgłosimy do MF. Będziemy liczyć na Państwa konstruktywne komentarze.