Mechanizm pay & refund dotyczący limitu 2 mln zł funkcjonuje już 2 lata. Miniony rok w Kancelarii TLA stał pod znakiem opinii o stosowaniu preferencji.
Udało nam się zabezpieczyć wielu Klientów, którzy obecnie mogą korzystać z korzyści, jaką daje im opinia o stosowaniu preferencji.
„Termin ważności” opinii o stosowaniu preferencji
Należy jednak pamiętać, że opinie o stosowaniu preferencji mają „terminy ważności”.
Zgodnie z art. 26b ust. 7 i 8 ustawy o CIT:
7. Opinia o stosowaniu preferencji wygasa:
1) z upływem 36 miesięcy od dnia jej wydania;
2) (…);
3) z dniem, w którym podatnik, którego dotyczy ta opinia, przestał spełniać warunki określone w art. 21 ust. 3-3c lub art. 22 ust. 4-6 albo warunki zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli wnioskodawca nie poinformował o tym organu podatkowego zgodnie z ust. 8.
8. W przypadku istotnej zmiany okoliczności faktycznych, które mogą mieć wpływ na spełnienie warunków korzystania ze zwolnienia (…), wnioskodawca, w terminie 14 dni od dnia, w którym dowiedział się lub przy zachowaniu należytej staranności powinien się dowiedzieć, że doszło do tej zmiany, informuje o tym organ podatkowy. (…).
W związku z powyższym, co do zasady opinia jest ważna przez 36 miesięcy od dnia jej wydania.
Należy jednak pamiętać, że korzystanie z danej preferencji (zwolnienie/niższa stawka/niepobieranie podatku) na podstawie opinii uzależnione jest od tego:
- czy w całym tym okresie są dochowane warunki stosowania danej preferencji
- oraz czy płatnik ma odpowiednie dokumenty (m.in. ważne certyfikaty rezydencji podatnika)
- niespełnienie warunków/nieposiadanie odpowiednich dokumentów może skutkować utratą ważności opinii.
Biorąc powyższe pod uwagę, istotne jest przeprowadzanie okresowej weryfikacji spełnienia warunków danej preferencji i aktualności/zaktualizowania posiadanych dokumentów.
Co w przypadku braku posiadania opinii o stosowaniu preferencji lub wypłacie należności poniżej 2 mln zł?
Co więcej, wszyscy płatnicy dokonujący płatności podlegających WHT i korzystający z danej preferencji są zobowiązani do dochowania należytej staranności przy weryfikacji warunków stosowania preferencji.
W praktyce oznacza to, że wszyscy płatnicy korzystający z preferencji powinni pamiętać
o okresowej weryfikacji warunków zastosowania preferencji i aktualizacji dokumentów.
Rekomendujemy przeprowadzanie okresowych (np. corocznych) audytów, podczas których zweryfikowana zostanie możliwość korzystania z preferencji.
Mamy duże doświadczenie w przeprowadzaniu wspomnianych audytów i zachęcamy do kontaktu.