28 września 2022 r. opublikowana została zmieniona przez Szefa KAS interpretacja indywidualna o nr DOP3.8222.34.2021.HTCE dotycząca ładowania przez pracownika służbowego samochodu elektrycznego.
Sprawa dotyczyła Spółki, która udostępnia pracownikom służbowe samochody elektryczne, do użytku zarówno służbowego, jak i prywatnego. Z powodu niewystarczającej liczby stacji ładowania na terenie Spółki, pracownik jest zobowiązany do ładowania samochodu w domu, co generuje po jego stronie zwiększone koszty energii elektrycznej. Z tego tytułu Spółka planuje wypłacać pracownikom ryczałtową kwotę na pokrycie tych kosztów.
W pierwszej wydanej w tej sprawie interpretacji z dnia 5 maja 2021 nr 0112-KDIL2-1.4011.153.2021.1.DJ, Dyrektor KIS stwierdził, że Spółka może zastosować ryczałt z art. 12 ust. 2a PIT, jednak nieprawidłowe jest stanowisko, że w kwocie ryczałtu mieści się zwrot za zużytą przez pracownika energię elektryczną potrzebną do ładowania.
Z tym drugim poglądem nie zgodził się jednak Szef KAS, który z urzędu zmienił powyższą interpretację, stwierdzając, że:
- zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 11 września 2020 r. o nr DD3.8201.1.2020, ryczałtowo określona wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu (np. koszty wymiany opon, paliwo, ubezpieczenie), które należy ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym;
- pomimo że powyższa interpretacja dotyczy samochodów spalinowych, nie ma przeszkód, aby stosować ją także do samochodów elektrycznych;
- zatem skoro wartość paliwa jest uwzględniania w ryczałtowym przychodzie pracownika, to także zwrot za ładowanie auta w przydomowej stacji będzie się w nim mieścić;
- jednak wypłacona ryczałtowo kwota pracownikowi powinna być odpowiednio rozliczona, a ewentualna nadwyżka zwrotu ponad poniesione przez pracownika koszty za zużycie prądu powinna być rozpatrzona jako dodatkowy przychód pracownika lub zwrócona pracodawcy.
Należy zaznaczyć, że jest to przełomowa i nowatorska interpretacja, która pozwala na neutralne podatkowo ładowanie służbowych samochodów elektrycznych w domach pracowników (jeżeli kwota zwrotu jest równa poniesionym przez pracownika kosztom ładowania).
Rozwiązanie może być szczególnie interesujące dla dużych biznesów niekorzystających z „mrożenia cen energii dla MŚP” – wygląda na to, że będą one mogły naładować samochody elektryczne w domach pracowników po preferencyjnych – „zamrożonych cenach”.
O kwestii samochodów elektrycznych pisaliśmy również tutaj.