NSA w wyroku z dnia 26 czerwca 2018 r. sygn. I FSK 219/18 wydał korzystne orzeczenie dla JST, wskazując, że przepisy dopuszczają możliwość określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do konkretnego rodzaju wykonywanej działalności.
Co prawda:
- przepisy ustawy o VAT wskazują, że sposób określenia proporcji powinien odpowiadać specyfice wykonywanej działalności,
- jednakże organy niejednokrotnie kwestionowały możliwość stosowania innego prewspółczynnynika niż wyliczonego na podstawie rozporządzenia.
Wyrok dotyczy określania prewspółczynnika w zakresie działalności wodno-kanalizacyjnej, która:
- w głównej mierze dotyczy czynności opodatkowanych oraz w niewielkim zakresie czynności nieopodatkowanych (tj. dostawa wody/odbiór ścieków na rzecz jednostek budżetowych/zakładów budżetowych danej Gminy),
- co jest specyfiką większości Gmin przekazujących tego typu infrastrukturę jednostce budżetowej/zakładowi budżetowemu (czy też, gdy Gmina sama obsługuje tą infrastrukturę).
NSA słusznie wskazał, że:
- wybór metody kalkulacji został pozostawiony podatnikowi,
- interpretacja unormowań musi odbywać się w świetle całej regulacji zawartej w art. 86 ustawy o VAT,
- dotacje przyznawane w tym obszarze mają charakter celowy – jednakże z uwagi na relację czynności opodatkowanych do nieopodatkowanych nie można ich przypisać tylko i wyłącznie do działalności poza zakresem ustawy o VAT.
NSA przychylił się do stanowiska skarżącej, że prewspółczynnik proponowany w rozporządzeniu nie uwzględnia specyfiki działalności wodno-kanalizacyjnej.
Zobaczymy, czy wyrok ten zmieni nastawienie organów podatkowych, co do kwestii stosowania jedynie prewspółczynnika wskazanego w rozporządzeniu i tym samym ograniczy się liczba sporów w tym zakresie, niemiej jednak widać światełko w tunelu.